Vad ska jag göra?
30.05.2018
Detta hände för cirka ett halvår sedan. Min bror och hans tjej var ensamma i brorsan rum i källaren. Han bor i källaren för att på helgerna inte väcka oss när han spelar sent.
Mamma och pappa har var till affären, och jag ville veta om brorsan och hans flickvän faktiskt pluggade som de sagt att de skulle göra.
Jag smög ut och kröp mig fram till källarfönstret.
Min brorsas tjej satt naken på knä vid min nakna brorsa och hade hans snopp i sin mun medan han klämde på hennes bröst. Efter det har jag hittar porrfilmer på hans dator. Och filmer där bara brorsans och hans tjejs kroppar har synts, där de har gjort liknande saker. Han borde inte hålla på med sådant, han är bara 16 och hans tjej 15. Jag tänker inte prata med mamma och pappa, för min brors sexliv är privat. Men vad ska jag göra? Tjejen på 14 år

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.05.2018
Hej.
Precis som du skriver så är din brors sexliv privat. Det är fullständigt hans och hans flickväns ensak. Ja, enligt lagen är hon ännu för ung för att ha sex, men åldersmässigt är de väldigt nära varandra så förutsatt att man inte misstänker att det förekommer tvång eller fysiskt/psykiskt våld så tycker jag inte nödvändigtvis att du behöver oroa dig över det.
Däremot är det att det finns filmmaterial av då din bror och hans flickvän har sex inte okej. Oavsett om de båda var med på att filma det eller inte så är det sexuellt material som framställer två minderåriga personer, och det skulle absolut kunna leda till problemOftast är det tanklöshet som får unga personer (och äldre...) att filma sånt, och de tänker sällan på vilka konsekvenser det kunde få.
Kan du tala med honom om den saken? Det finns ett liknande fall som av en eller annan anledning spårade ur helt i Danmark, som kanske är ett exempel på vad det värsta som kan hända är om man filmar då man har sex. Du kan läsa mer om det fallet här. Så OM du vågar diskutera det med din bror så tycker jag att du vänligt men bestämt skall be honom radera materialet han har på sin dator. Precis som det står i artikeln kan det få ganska obehagliga konsekvenser som kan påverka en för en väldigt lång tid. Du kanske kan börja med att säga "jag vet att ditt sexliv är helt och hållet din ensak, men jag hittade i misstag filmer på din dator som jag tycker du borde ta bort för att...osv" Om du inte vill berätta att du har sett materialet på datorn så kanske du på något annat sätt kan göra honom uppmärksam på artikeln om det danska fallet? Kanske nämna att du har hört om ett fall där två femtonåringar blev filmade då de hade sex, någon läckte videon -  och nu riskerar hela hopen att dömas för barnpornografi. Kanske det kunde få honom att tänka efter.
Jag skall skicka din fråga vidare till vår polis Johanna så kan hon ännu ge råd och berätta vad hon tänker om saken.
Kram
Tessi