Vad skall man göra liksom
25.10.2017
Hej! Jag blir mobbad/småretad i skolan för att jag inte haft sex ännu. Har flickvän har haft i 3 år snart men hon vill inte "göra det". Men kompisarnas retande gör mig så irriterad och jag vill bara dom skall sluta. Jag vill heller inte överge min flickvän och hitta nån att göra det med bara för nåt sånt här löjligt. Vad skall jag göra för jag kan inte tänka klart och rakt. Blankt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2017
Hej,
Då man är ung finns det en stor press på att man skall "göra det", och ibland, som i ditt fall, är pressen helt onödig. Om du själv är nöjd med din relation till din flickvän så är det ju det som betyder någonting, inte vad dina kompisar säger. Sist och slutligen vet vi ju inte om de själva har haft sex, och det angår inte heller oss. Det finns ingenting som säger att deras liv eller relationer är "bättre" för att de ligger med varandra. Sex är ju någonting man skall göra för att man själv vill det - inte för att kompisarna vill det.
Jag tycker att du verkar som en bra typ som inte pressar din flickvän till att ha sex även om du själv skulle vilja göra det. Den tiden kommer nog. Många svagare killar skulle säkert hitta någon annan tjej som ställer upp på sex, men sist och slutligen så ändrar livet faktiskt inte så mycket fast man gör det, och jag tycker att det berättar mer om dig att du vet att det är din flickvän du vill vara med trots att ni inte ännu har sex.
Jag tycker att du kan säga till dina kompisar om de retas att de skall sköta sitt eget sexliv så sköter du ditt. Det är inte en tävling. Om du och din tjej är nöjda som ni har det nu så är det det enda som spelar någon roll. Det är skönt att det finns pojkvänner som du där ute, som respekterar sin partner och har tålamod. Ni kommer nog att hinna ha sex, och om relationen är trygg så är det garanterat bättre för er båda.
Kram
Tessi