Våldtäckt
23.01.2017
Min pojkvän var lite full och ville ha samlag. Ja sade nej flera gånger å visade att jag inte ville. Han fortsatte bara och jag tröttnade på att säga nej så jag bara låg där och väntade vad som skulle hända. Han knullade mig. Kan man kakla detta en våldtäckt? Iii

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.01.2017
Hej,
Jag tycker nog att det du var med om räknas som en våldtäkt. Om man har sex, och den ena personen säger nej, och visar att den inte vill - så är det ju inte sex det handlar om utan sexuellt våld eller våltäkt. Men då det sker i en relation, som i ditt fall, så känns det ofta svårare att se så svartvitt på saken.
Samtidigt är det ju kanske ännu allvarligare och ett ännu värre brott då det sker i ett förhållande, där man borde känna sig trygg och vara säker på att den andra inte vill göra en illa. Mörkertalet för våldtäkter och sexuellt våld i parförhållanden är jättestort, just därför att det kanske sker då man har druckit lite och tjejen kanske ofta känner att det delvis var hennes eget fel eftersom hon till slut inte orkade streta emot. Men ansvaret ligger alltid hos den som tvingar sig på. Ingen människa har någonsin rätt att förvänta sig sex, och om den andra säger nej så har man ingen rätt att tjata. Man kan ju fråga sig varför man ens skulle vilja ha sex med en person som inte vill??
Jag hoppas ju att det är ett ex du talar om, och inte din nuvarande kille. Om det är ett ex så är det ju upp till dig om du vill ta saken längre och anmäla honom. Och om det är din nuvarande kille så tycker jag att du skall avsluta den relationen eftersom det är uppenbart att han bryr sig mer om sig själv än on dig. Det han gjorde är inte okej, och han har faktiskt ingen som helst ursäkt.
Jag är ledsen att du måste uppleva detta. Om du känner att du vill tala med någon om saken, eller diskutera med en professionell människa om huruvida det var ett brott och vad du kan göra åt saken så kan du kontakta brottsofferjouren. Deras webbsidor finns tyvärr främst på finska, men de har flera svenskspråkiga anställda som du kan komma i kontakt med genom att ringa till deras kontor här i österbotten eller genom att lämna en kontaktbegäran. De har hjälpt många tjejer i din situation, och kan erbjuda dig hjälp och stöd på dina villkor, d.v.s. utan att de försöker pressa dig till att göra en anmälan om du inte vill.
Många kramar <3
Tessi