Vet ej
12.02.2024
Hej jag är typ rädd att suga av och vara på min kille när vi har sex jag vet inte varför jag tror det är för att jag vet inte riktigt hur man gör och har ni några tips på ställningar så jag inte är på honom utan att han är på för det är han okej med

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.02.2024
Hej,
Bra att du ställer din fråga här då det är någonting du känner dig osäker på. Jag utgår ifrån att sex är ganska nytt för dig och då är det självklart att det känns lite nervöst och spännande eftersom det ÄR spännande. Det är inte alls konstigt att man kan känna sig självmedveten eller blyg inför sin partner och rädd att man skall göra någonting som kunde uppfattas som "fel".
Det är jätteviktigt att du kommer ihåg att du inte måste göra någonting alls. Så om det inte känns bra att t.ex. ge din pojkvän oralsex eller att rida honom så är det inte heller någonting du måste göra. Det är meningen att det skall vara roligt och skönt och det finns många olika sätt att åstadkomma det. Ofta då man skall ge oralsex första gångerna på en kille så kan det kännas skrämmande och som att man inte riktigt vet hur man skall göra, men man kan börja helt försiktigt med att t.ex. bara slicka på ollonet eller längs skaftet, eller att ta ollonet i munnen. Man brukar ganska lätt märka på sin partner om det känns skönt, och med tiden kan man då utveckla det litet. Då det kommer till att sitta ovanpå så kan det kännas som att man mitt i allt är väldigt "blottad"  eftersom partnern ser en så tydligt, och att man kan bli osäker på hur man egentligen borde röra sig. De gånger skall du komma ihåg att poängen inte är att du skall göra någon uppvisning (som de gör i porrfilmer) utan det är helt enkelt meningen att du skall röra dig på det sätt som känns skönt för dig. Om det känns bra så gör du rätt. Men som sagt, om du inte vill göra dessa saker så skall du inte känna dig pressad till det.
Du frågar om tips på ställningar där han är ovanpå, och där är det ju egentligen bara er egen fantasi som sätter gränser. Man behöver ju inte tänka att man intar en ställning och sedan håller man på i samma ställning tills samlaget är över. Tänk istället på det som att "just nu känner jag för denna ställning" - och sen då man blir trött eller vill byta ställning så gör man det. Man kan också växla till att ha oralsex eller smeka varandra - för det finns inga regler om att saker måste ske i någon viss ordning.
Dels finns den alldeles vanliga "missionären", d.v.s. att killen är ovanpå och tjejen under med särade ben. Tänk på att du kan flytta dina ben precis som du vill, så du kan också lyfta upp fötterna på hans axlar, eller så kan ni båda två ligga på sida vända med ansiktena mot varandra. Ni kan också testa bakifrån, så att han kommer in i din slida då du ligger på mage, eller så att ni båda två står på knä. Beroende på vilken ställning man har sex i så kan killen komma lite olika långt in så det kan kännas lite olika. Men så länge det känns bra för er båda så gör ni helt rätt.
En impuls då man känner sig osäker är att man försöker göra saker lite snabbt, så att det inte skall märkas att man inte riktigt vet vad man gör, men oftast fungerar det helt tvärtom. Hellre får man alltså göra saker avsiktligt långsamt för att käna efter ordentligt än att man gör någonting snabbt och slarvigt. Kom ihåg att berätta för varandra vad ni tycker att känns skönt och vad ni skulle vilja ha mera av, så kan ni hela tiden lära varandra om hur just ni två vill ha det.
Kram,
Tessi