Vet inte vad jag ska göra
12.07.2023
Min kille är ca 1 år äldre än mig. Han har frågat om jag är redo att ligga med honom. Jag ärligt talat vet inte om jag är. Jag menar inte att jag direkt säger nej, men är lite tveksam. Han har aldrig pressat mig och har flera gånger sagt att det är okej om ja inte vill, att han inte vill att det ska kännas som att han pressar mig. Men är uppvuxen med att sex är bara för vuxna som vill skaffa barn och känner att mina föräldrar skulle dömma mig om de fick redan på osv. Vad ska jag göra? Solen
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
25.07.2023
Hej Solen,
du beskriver din pojkvän och dig som en klok och jämspelt duo. Ni har tillit till varandra, ni kommunicerar om sex. Det värmer mitt hjärta. På basen av det du skriver tolkar jag att han känner din kropp väl. Hoppas du är beredd att ta reda på hur hans kropp är också. Det är skönt och vist att t.ex. masturbera åt varandra, hitta den tilliten. Före samlag. Att bli helt kärleksvän med allt från lilltår till öronsnibbar. Pungskrynklor till klitorisvingar. Och att ni inför samlaget som ni kanske kommer att ha någon gång pratat igenom preventivmedel. Och övat sätta på kondom, om du inte har P-piller. Att använda kondom kan vara väldigt lustfyllt och skojigt, en lekfull del av sexet att öppna och trä på den. Men verkligen bra att öva på förhand, tillsammans.
Du funderar om du ska eller inte ska ligga med pojkvännen och han är helt beredd att vänta. Det finns ju en skyddsgräns på 16 år som ska skydda barn mot vuxna. Men den skyddsgränslagen är inte menad att störa ungdomars sällskapande mellan jämnåriga. Det finns ändå par som väntar tills båda är 16 eller över. Sen finns det en hel del ungdomar som faktiskt inte har något samlag före de är långt över 20. Det är olika med olika. Och jag förstår mycket väl att du funderar hurudana känslor ett samlag kommer att väcka hos dig. Vi är alla människor,  i viss mån fångar i vår egen kultur och att flickor skulle få njuta av sex, både självsex och parsex har varit så otänkbart så länge det inte funnits preventivmedel. Och så länge har synen på sex varit samlaget, knullet. Tiderna blev inte alls bättre nödvändigtvis fast kvinnor och män fått tillgång till p-medel. Tabun och fördomar finns kvar ändå. Som den du nämner, att samlag är till för barnalstring. Det du kan göra är att lyssna på din snippas inre röst. Vad säger hon åt dig och åt din pojkvän? Ta tid med snippan och snoppen, ställ er fast framför en spegel i dagsljus och se bekräftande på egna och varandras kön och er duo. Ni två. Er intimitet. Kärleksfullhet. Det är ert gemensamma äventyr. Men du bestämmer helt själv när och om du vill, och din snippas vilja. Också efter första samlaget står du inför den frågan och den rättigheten du har. Vad vill jag idag? Kanske allt. Kanske bara pussas. Att vänta på varandra samt varandras vilja och lust hänger alltid med i en relation.
Tänk så bra att du kan vänta om du vill, eller ha samlag om du vill och att din pojkvän är lyhörd och spelar liksom samma låt. Lycka till. Tro på dig själv och din kroppsjäls röst. Och framför allt snippans röst. Ta hand om henne. Hon är din bästa vän. Och om snippan vill njuta, så får hon det. Vare sig det är med bara dig själv, med honom eller bara i tanken.
Ha det så bra.
- Monika