Vill ha sex!
30.01.2018
Hejsan decibel. Jag lider av panikångest. Vill jättegärna vara ut och festa och skulle jättegärna vilja ha sex med min pojkvän som vi gjorde förr. Vi har varit tillsammans i 3 år och jag vill återskapa sexlivet. Men jag får sådan ångest, vad ska jag göra???! *7,!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.01.2018
Hej,
det är jättesvårt att svara på din fråga eftersom jag inte vet exakt vad det är som ger dig sådan ångest. Alla fall av panikångest är helt individuella, det är alltså inte exakt likadant hos två personer. Så vad exakt är det som ger dig ångest i ditt förhållande till sex?
Beroende på vad det är som orsakar ångesten så ligger antagligen svaret i att du måste bearbeta och hitta ett sätt att hantera din ångest innan du kan ta upp ditt sexliv pånytt. Du skall inte tvinga dig själv till någonting du inte klarar av, eftersom det sannolikt skulle leda till ännu mer ångest.
Det bästa i ditt fall skulle antagligen vara att hitta en person som du kan diskutera saken med, t.ex. en psykolog eller psyk.skötare. Kom då ihåg att vara alldeles ärlig. Det är inte möjligt för någon annan att hjälpa dig med dina problem om de inte vet om hur du tänker och vad det är som tynger dig. Du kan komma i kontakt med en psykolog eller psyk.skötare t.ex. via din skolhälsovårdare eller via hvc. Eftersom din panikångest påverkar både ditt sociala liv och ditt parförhållande så tycker jag inte att du skall vänta med att söka hjälp utan göra det nu med detsamma.
Problemen löser sig knappast direkt, men det är ändå ett avgörande steg att söka hjälp.
Många kramar
Tessi