Vill ha tips
12.02.2018
Hej. Jag har aldrig haft sex och undrar hur man gör. Finns det någon ställning som inte tar så sjukt första gången. Kram Osäker närp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.02.2018
Hej.
Med tanke på din ålder är det inget konstigt alls med att du inte har haft sex, och jag hoppas att du inte kommer att ha det heller på ett par år till. Du är helt enkelt för ung, och varken fysiskt eller psykiskt redo för det ännu.
Men det är helt okej att du undrar, och jättebra att du frågar :) Om vi tänker oss att du om ett par år träffar någon som du tycker mycket om, och som tycker om dig. Ni lär känna varandra ochtar god tid på er med att lära känna varandras kroppar. I en perfekt värld skulle alla människor ta god tid på sig med kyssar och hångel och smek innan man kommer så långt som till sex. Det finns så många grejer man kan hitta på innan man går över till penetrativt sex (sex där någonting, t.ex. en penis, förs in i slidan eller analöppningen) Och sexet blir garanterat bättre om man har lärt känna varandra innan, så att man har en liten uppfattning om vad den andra /och man själv) tycker om.
Sen då man kommer så långt som till sex, så skall man ta det försiktigt. Förhoppningsvis har man ett långt förspel så att kroppen hinner förbereda sig (tjejen blir våt, slidan utvidgas och slappnar av). Sen då man känner att det är dags (kroppen brukar nog säga till, om den inte känner -JA! så får man vänta lite till helt enkelt .) Det man måste minnas i detta skede är att skydda sig mot oönskade graviditeter och mot könssjukdomar. Så använd kondom!
Det finns antagligen ingen ställning som är helt garanterat smärtfri första gången, men det varierar väldigt mycket från person till person hur ont det gör. Vissa upplever inte att det gör ont alls medan andra tycker att det är ganska hemskt. Det bästa sättet att undvika smärta är att du känner din partner, och att ni litar på varandra och tar hänsyn till den andra. Om man då upplever att någonting gör ont så får man backa lite och ta det försiktigare. Smärtan går nog över - och oftast brukar den vara ett tecken på att man spänner sig. Det är ju också väldigt svårt att på förhand veta hur penetration (då någonting förs in) skall kännas - så det är helt rimligt att man spänner sig, men man brukar slappna av då man blir mer bekant med känslan.
Så även om första gången inte är en himlastormande succé så skall man inte bli ledsen eller upprörd över det. Man har hela livet på sig att öva, och det blir roligare och skönare vartefter.
Men för tillfället vill jag att du fokuserar bara på dig själv och lär känna din egen kropp och dina egna fantasier innan du överväger att ha sex med en annan person. Du hinner ha sex, men det är avgörande för hur upplevelsen blir att du själv är fysiskt och psykiskt redo, och med tanke på din ålder så är du inte där ännu. Ta det lugnt och njut av att vänta!
Kram
Tessi