Vill runka tillsammans med kompis
01.01.2020
Hej! Jag är en 17-årig pojke som är gay. Jag har en nära pojk kompis som jag även faktiskt tror att är gay. Jag skulle så gärna vilja runka tillsammans med honom men jag är för rädd för att fråga, tänk så skvallrar han vidare? Ska jag hålla tyst om allt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.01.2020
Hej.
Jag förstår dilemmat. Det kan vara svårt för vem som helst att erkänna att man har känslor för en klasskompis, eftersom det alltid finns en risk att den andra inte känner likadant. Men insatsen känns antagligen ännu större då man inte är säker på vad personen har för sexuell läggning. Kanske det bästa därför skulle vara att du närmade dig honom som en vän - och inte som en potentiell partner. Föreslå att ni skall hitta på någonting tillsammans. Om han vill göra det så är du iaf ett steg längre på väg till att ta reda på om han kunde tänkas vara intresserad av dig.
Då ni lärt känna varandra bättre och du eventuellt har fått en uppfattning om hans läggning och hans intresse för dig så kan du försöka ta nästa steg. Det behöver ju inte vara att fråga honom rakt ut om han vill runka med dig - utan kanske börja med att säga att du tycker att han är snygg, och att du gärna skulle lära känna honom bättre även fysiskt. Jag vet inte om det är ett förhållande du vill ha med honom eller om ditt intresse är rent sexuellt - men sex blir hur som helst oftast bättre om man känner varandra lite, så det är aldrig bortkastat att försöka skapa en relation. Sen då ni har någon form av relation så är steget inte heller lika stort till att fråga om du t.ex. får röra vid honom eller kyssa honom - eller berätta om dina fantasier.
Ta det försiktigt och lita på din magkänsla. Om din magkänsla säger att han eventuellt känner likadant som du så tar du nästa steg.
Kram och lycka till!
Tessi