Vill vara säker
25.08.2019
Hej. Ja e en flicka som går på p-piller. Ja har en pojkvän som ja har sex med. Ja har spytt några gånger så länge jag tagit dem. Ja minns dock inte om vi haft samlag efter det, men vet att båda absolut inte vill ha barn i den här åldern. Finns de nå ja kan gör fö ti va på den säkra sidan?
Vet ju att man kan kolla upp de me graviditetstest men finns de nå annat också, typ nå piller elär nå?
Tacksam för snabbt svar:) Lol
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
27.08.2019
Hej Lol,
Nu har jag svårt att bedöma ifall skyddet på dina p-piller gått ner eller inte, för detta beror lite på om du spytt i längre tid, flera dagar, eller om det bara varit en gång. Om det gått minst 4 timmar sedan du tog din tablett, och du spyr, så är skyddet fortfarande i kraft. Spyr du flera gånger under flera dagar, och har diarré, kan detta påverka skyddet. Om du önskar ha sex i dessa lägen, rekommenderar jag varmt kondomen, att använda den som en extra säkerhet.
Du kan även köpa ett dagen-efter piller(upp till 3 dygn efter oskyddat samlag, 72 timmar) på apoteket, ifall du känner dig jätte orolig. Men ta inte för många, det är aldrig bra. Ta då hellre dina p-piller som du ska och använd kondom vid behov.
Kram!
Malin Wiik-Norrman