Yaz sockerpiller
02.01.2019
Hej!
Jag har precis ätit en antibiotikakur mot öroninflammation och i och med det fått mellanblödningar. Jag är mitt uppe i en yaz ppiller karta, men läst att man i detta fall ska ta sockerpillerna istället och låta mensen komma. Men jag undrar ifall jag kan ta endast 2-3 av sockerpillerna för att slippa ha mensen så länge? Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.01.2019
Hej.
Eftersom jag inte vet när du senast har haft mens (tömningsblödning) och om du brukar äta flera kartor i sträck eller inte så tycker jag att du skall äta denna karta till slut och sedan ta din paus. Det är givetvis med risk för att du har mellanblödningar fram tills dess, men om du slutar med pillren mitt i en karta (utan att ha ätit tillräckligt många dagar) så är du inte skyddad mot graviditet. OM man har ätit yaz så att man har tagit fler kartor på raken eller mer än 21 tabletter av sin karta så kan man ta pausen när som helst.
Så ät kartan till slut och ha paus så länge som du borde ha den (4 dagar) Så börjar du på ny karta efter det.
Kram
Tessi