Yolo
08.02.2014
Hej! Jag är en flicka på 14 år. Jag har varit ihop med e kille i ca. 1 månad och vi har gjort slut nu. Vi hade 2 gånger sex på samma vecka. Och jag är kåt hela tiden. Tänker bara på att når jag får knulla nästa gång. Vem kan jag knulla så att alla inte vet om det? Skulle vilja ha en kk. Men vet inte vem...
Tacksam för svar! <3 Yolo

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
13.02.2014
Hej!
Mjaae, njäää, det där med att ha sex med någon bara för att man själv är kåt är ALDRIG en bra idé!!! Oavsett hur gammal eller ung man än är. Det är att ha sex av fullkomligt fel orsaker. Många lär sig den här Stora Livsläxan alldeles för hårt och för snabbt, och skulle då helst vilja hoppa bakåt i tiden eller slippa minnas vissa personer och händelser... Exempelvis kanske man kan undvika vissa personer i matbutiken genom att gömma sig bakom frysdisken - men man kan inte gömma sig för sina egna misstag, ånger och skamkänslor. För de flesta kommer sedan en vacker dag att ha sex av alla de rätta orsakerna och först då inse skillnanden.
Men jo, klart vi fattar hur det är att vara mer eller mindre ständigt kåt och sååå sakna någon att vara nära på alla sätt och vis. Kåthet hör till i puberteten, det har vi nog alla hört, men det gör det inte enklare att stå ut med den. Och inte tröstar det heller att veta att så småningom så lugnar hormonerna ner sig och alltför snart måste man nästan anstränga sig för att bli kåt alls. Nå, lite överdrivet. Men de facto, så blir det sällan bra om man försöker få till ett ligg med första bästa villiga motpart. Inte ens KK:n brukar vara så himla bra som ryktet låter förstå. Det är ofta som folk skryter om alla fördelarna med "friends with benefits" - men alltsom oftast så "tar det i skitin ända" som det brukar heta på österbottniska.
Så förlåt nu, men vi har inga brillianta förslag på hur du snabbt ska hitta någon lämplig jappe att knulla med. För vi tycker du ska vänta tills sexet i så fall skulle kännas mera som att älska än som att knulla, fucka, dra över! Inte för att vi är gammalmodigt romantiska - för sex med en person man verkligen, veeerkligen gillar kan också vara häftigt, vilt och passionerat - utan för att man då alltså har sex av de rätta orsakerna.
Plus, vännen, att du egentligen är lite för ung för sex över huvudtaget. Jo, vi vet hur vanligt det är bland dina jämnåriga. Men dels är det 16 års "åldersgräns" på sex av ett par väldigt smarta orsaker (tex för att unga inte ska ha sex av fel orsaker) och dels så behöver inte något alls vara rätt eller okej bara för att andra gör det. Vet du, frågar man kvinnor som förlorade sin oskuld före 16-årsdagen, så säger största delen av dem att de ångrar det, att det var för tidigt, att de inte visste tillräckligt och gärna skulle ha sparat det till någon bättre. Och det här gäller i praktiken inte alls bara den första gången man har sex (förlorar oskulden) eller den första killen man har sex med - dumheter kan man göra under hela livet. Speciellt sådana som haft sex av fel orsaker brukar dessutom börja tycka allt sämre om sig själva, anse sig själva allt mindre värt - och då minskar också chanserna för att en dag få det där underbara, fantastiska, jämställda sexlivet som alla drömmer om att få (för man tror inte att man är värt det)
Så ta det lugnt och gör som de flesta andra smarta tjejer i din ålder: onanera, fantisera och dröm om den vackra dag då det kommer emot någon som det VERKLIGEN skulle vara värt att ha sex med!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna