Kliande förhud
09.09.2018
Hej min förhud började klia för ett par dag sedan och blev röd på ett ställe och nu så gör det ont när jag skall dra den tillbaka så det går inte att runka för att det gör ont. Jag har inte haft sex så det kan ju inte vara någon sjukdom jag har fått. Finns det nån salva som skulle kunna hjälpa? Skulle inte vilja åka och visa upp det för det är så pinsamt när man får stånd när dom undersöker för jag bruk få det redan när dom sätter på handskarna. Tack för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.09.2018
Hej.
Antingen kan klådan bero på att din hud (förhud/ollon) är torr, eller också kan det bero på en svampinfektion. Svamp är inte sådär jättevanligt för killar, och överförs oftast vid sex men symtomen låter ändå lite som det.
Tvätta penisen varje dag med vatten. Undvik tvål eftersom det torkar ut huden och kan göra att huden spricker lättare. Du kan testa att smörja huden med t.ex. bepanthen salva (som kan köpas på apoteket) eller någon annan oparfymerad bassalva. Om problemet inte ger med sig, eller klådan fortsätter så tycker jag att du skall köpa en salva som heter Canesten, som fungerar effektivt mot svampinfektion. Fortsätt att tvätta dig med vatten en gång om dagen, inte mer än så, och byt kalsonger varje dag.
OM dina symtom inte skulle försvinna genom bassalvan eller Canesten-salvan så tycker jag att du skall besöka en läkare, men jag tror inte att det kommer att behövas eftersom problem som i ditt fall oftast går över genom egenvård.
Kram
Tessi