141 iq?
29.07.2018
Hejsan, jag tog ett iq-test och fick resultatet 141 men jag tycker det verkar opålitligt. Finns det något riktigt iq-test som är mer sanningsenligt? Det kanske inte visade sanning eftersom jag inte är färdigvuxen? (14 år) En sten

Ungdomsinformatör Ida svarar
03.08.2018
Hej!
Jag tror att resultatet kan ändra med tanke på vilket humör och hur pigg man är den dagen man tar testet. Du fick ju ett mycket bra resultat om man kollar skalan, så du ska absolut vara nöjd med de resultatet. Vi hade fått i fjol en fråga om IQ test också, som handlade om var man kan få reda på ett pålitgligt IQ test. Klistrar in svaret här under.
”Ett test som borde vara ganska pålitligt (men som bara är på engelska) är Stanford binet testet på den här sidan: https://www.stanfordbinet.net/stanford-binet-test. Om du gör det här testet så ska du vara medveten om att ifall du inte är jätte bra på engelska så kan det påverka ditt resultat. WAIS-IV är också ett nyligen uppdaterat test som man kan göra från 16 års ålder. Jag hittade tyvärr inget sådant gratis test när jag sökte.
Om man verkligen vill gå igenom ett mer ingående IQ test så kan man gå till en psykolog eller psykiater.
I övrigt är det roligt att du är intresserad av din egen intelligens! Det betyder att du har ett metakognitivt tänkande (http://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/?Lookup=metakognition) :)”
Lycka till! :)
Hälsningar Ida