Herpes??
06.10.2019
Hej, jag är en tjej som snart fyller 18. Igår var jag på fest i en större stad och drack ett flertal gånger av andras burkar. Nu undrar jag om jag kan ha fått herpes och ifall det kan spridas till könet eller någon annanstans. Jag hade aldrig direkt hudkontakt med de andra personerna utan drack från deras glas. Finns det någon möjlighet att jag skulle ha fått munherpes? Kan det spridas? Xx

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.10.2019
Hej.
Rent teoretiskt finns det en risk att smittas av munherpes genom att dricka ur t.ex. samma burkar eller glas - även om risken nog är betydligt mindre än om du skulle kyssas eller pussas med en smittad person. Herpes är ett väldigt vanligt virus, och många är bärare även om de sällan eller aldrig har några symtom. Det brukar ta ett par dagar upp till några veckor innan man får symtom av infektionen, så om du skulle ha blivit smittad igår är det osannolikt att du skulle märka av infektionen ännu.
Ja, munherpes kan smitta även till andra delar av kroppen, t.ex. underlivet eller ögat. Därför skall du undvika att ha sex med personer som har synliga blåsor.
Som jag redan skrev så är herpes väldigt vanligt, så med stor sannolikhet är du redan bärare av viruset. Jag är inte säker på varför du nu är orolig, om det är för att du drack ur samma  glas som andra eller om du känner av symtom? Men eftersom viruset inte går att bota så är det enda du kan göra att följa med och se vad som händer. Skulle du få kraftiga symtom, t.ex. svullnad eller blåsor på läpparna, så finns det mediciner du kan ta för att förkorta och lindra symtomen, dessa kan du köpa receptfritt på apoteket.
Ta det lugnt och se vad som händer.
Kram
Tessi