Afte?
09.04.2018
Hej.
Jag har någon slags blåsa bak i halsen, och den tar så sjukt ont. Jag märkte av den redan för någon dag sedan, och försökte pilla på den, vilket gjorde att den gick sönder och det kom ut var.
Vet inte alls vad det är för något, och har aldrig haft det förr. Försökte googla och hittade lite liknande bilder där det stod att det är afte. (Vad det nu än är?) Men blåsan sitter ju inte vid läppen, utan längre bak i halsen, bredvid gomspenen.
Jag vill såå att den variga blåsan går bort, för det tar så sjukt att svälja, och äta. Den blev också större efter att den gått sönder. Så spontant tänker ju jag mig att man ska låte den vara ifred, men det är svårt att inte irritera den alls eftersom tungan rör i den varje gång jag äter.
Så vad kan detta vara, hur får jag bort det, måste jag äta någon medicin, hur kan jag lindra smärtan och ifall det är afte räcker det med att bara vänta ut det?
Mycket tacksam för svar!
Smärtblåsan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.04.2018
Hej.
Jag tycker att du skall besöka din skolhälsovårdare och tala med hen. Hälsovårdaren kan ta ställning till vad det är som har orsakat blåsan (virus, svamp, bakterier) och om du behöver någon form av behandling. De flesta saker som orsakar blåsor i munnen går över av sig själv, men precis som du skriver så kan de vara smärtsamma.
Du skriver att det var en blåsa, och att den sedan gick sönder och att det då kom ut var ur den. Det låter lite som herpes, eftersom andra munsår oftast inte orsakar blåsor utan sår direkt. Men det är egentligen omöjligt att säga utan att se det, och spelar egentligen inte så stor roll. Det vikrigaste skulle vara att nån kollade upp hur det ser ut och att du vid behov kan få behandling.
Du behöver inte skämmas över att gå till hälsovårdaren. Såret i munnen är ingenting du har orsakat själv, och det är ingenting pinsamt med det. Du väljer själv huruvida du vill berätta om saken för dina kompisar, men hälsovårdaren har tystnadsplikt så från hen får ingen veta om ditt besök. Kanske du kan säga till dina vänner att du besöker hälsovårdaren för att din mamma har bett dig kolla upp dina vaccinationer eller liknande?
Sköt om dig.
Kram
Tessi