Andedräkt
04.04.2016
Hej!
Jag har nu haft problem med torr illasmakande(lite söt smak) mun och dålig andedräkt i kanske över ett halvt år du. Jag är verkligen besvärad av det hela tiden. Även om jag borstar tänderna och tuggar tuggummi är det kvar. Jag äter och dricker helt normalt och jag har aldrig några problem med magen. Jag har verkligen börjat oroa mig över att det är diabetes, men då ska man väl också gå ner i vikt och behöva gå ofta på toaletten(vad är onormalt ofta)? Är lite orolig nu!
Tack på förhand! Chilinöten

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.04.2016
Hej,
Det jag tycker att du skall börja med är att boka en tid till en tandläkare eller tandhygienist som kan kolla upp dina tänder. Även om man borstar tänderna noggrannt så kan man ha t.ex tandsten eller karies som orsakar dålig lukt. Så det är ganska lätt kollat.
Den andra saken du kan kolla är att gå till din skolhälsovårdare och be hen kontrollera ditt fastesocker. Det innebär alltså att man kontrollerar blodsockernivån på morgonen då man har varit oäten i 12 timmar. Det brukar visa ganska tydligt om det finns nån anledning att undersöka den saken vidare. Om det skulle vara någonting avvikande med ditt socker så kan hälsovårdaren sedan boka en tid till socker elastning o.s.v. Men det är kanske bra om du börjar med att bara gå och tala med hälsovårdaren så får ni diskutera vilken dag ni isåfall kan kontrollera fastesockret eller om det är bättre att provet tas på laboratoriet.
den tredje saken du kan kolla upp är hur det står till med dina tonciller i halsen. Ibland kan toncillerna orsaka dålig andedräkt och då kan man överväga att operera bort dem. Så om både blodsockret och tänderna visar sig vara ok så kan du boka en läkartid och be läkarn undersöka dina tonciller. Men det är möjligt att tandläkaren/tandhygienisten också kan säga om det är toncillerna som orsakar din andedräkt.
Jag förstår att det är ett jobbigt problem, men som tur finns det ju dessa olika saker som du kan kolla upp. Så det är bara att ta tag i saken. lycka till och hoppas att det ordnar sig.
kram
Tessi