Bajsa efter promenad
08.12.2019
Hej.. jag har en lite pinsam fråga men Aa, varför blir jag alltid bajsnödig eller gasig i magen då jag går på promenad? Vilket jag gör varje dag så det blir ganska jobbigt Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.12.2019
Hej.
Anledningen till att du blir bajsnödig eller gasig då du går på promenad är antagligen den att då du rör på dig fysiskt så börjar också dina tarmar jobba effektivare. Om man i största allmänhet sitter stilla mycket så är det vanligt att tarmarna också gör det - medan de piggnar till då du rör på dig. Kanske du skulle försöka äta lite mer fibrer (frukt, grönsaker, mörkt bröd) så skulle dina tarmar eventuellt jobba bättre också resten av tiden, och då skulle det kanske inte vara bara i samband med promenader eller fysisk aktivitet som de gör sig påminda.
Kram
Tessi