Det kvinnliga könsorganet
28.11.2021
Hej!
Förra gången jag hade mens (ungefär 3 veckor sedan) så märkte jag då jag la in min tampong att det stod ut, elr det var ett område som var lite uppsvullet inne i slidan vid sidan mot klitoris. Det är ganska hårt och står ut, jag vet inte om jag inbillar mig att det har kommit nu på senaste eller varit där förr. Ganska i början då man känner in i slidan är det. Men efter så har jag inte tänkt på det så mycket, men förra gången ja hade ägglossning och hade samlag så to det sjukt på det stället. Speciellt efter att jag hade kommit så tog det sjukt. Jag har ätit medicin för svamp i slidan så jag undrar om det är någon lymfkörtel elr någonting som är uppsvullen pga svamp eller vad det är. Har ni någon aning vad det kan vara? Hur ska det kännas inne i slidan, ska det vara några utbuktningar?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
30.11.2021
Hej,
Det är jätte svårt för mig att veta vad det kan vara, när jag inte kan undersöka. När man för in fingret i slidan kan det kännas ”raffligt”. Det du känner då är slidans väggar. Precis innanför slidans öppning finns en slidkrans, det känns som små hudflikar som såklart kan bli såriga/få sår vid ev torra slemhinnor. Dessa kan också svullna upp ifall man haft sex utan att ha varit tillräckligt våt. Om man inte är våt blir slemhinnorna utsatta för oerhört stor friktion(in ut,in ut) som kan skapa sår/svullnader och ömhet.
Om du känner dig orolig rekommenderar jag dig boka en tid hos en gynekolog så man kan se efter, och så du kan släppa din oro. Det jag är säker på är att det inte är något farligt, men jag vill ju såklart att du inte ska ha ont eller ha smärta vid sex!
Kram!
Malin