fryser!
17.08.2014
Varför fryser jag hela hela tiden, är underviktig, så kan nog gissa att det har lite med saken att göra. Är 14år 168cm och 40 kg, jag har alltid varit underviktig, jag lider int påriktit av nån ätstörning, utan av undervikt!... Hur skall jag få varmare, speckellt hopplöst om kvällarna när jag går och lägger mig och nu när hösten o vintern nalkar... ;/

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.08.2014
Hej!
Om det är okej, så svarar vår egen hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi på din fråga imorgon. Hon har börjat jobba två dagar i veckan här hos oss :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Det kan finnas olika anledningar till att man är frusen, och precis som du säger har det i vissa fall att göra med vikten, men det kan även bero på andra saker. Ibland kan det vara ett symtom på någon obalans i kroppen, t.ex. problem i sköldkörteln, men hos andra är det nog bara en "egenskap", d.v.s. man hittar aldrig anledningen utan det bara är så. Direkt farligt är det sällan fast man är frusen, men väldigt irriterande, och speciellt nu när hösten kommer så kan det vara tungt att alltid frysa hur mycket kläder man än tar på sig.
Motion ökar ju blodcirkulationen i kroppen och på så sätt kan man höja kroppstemperaturen åtminstone tillfälligt. Du måste bara komma ihåg att äta tillräckligt så att inte motionen gör att du går ner i vikt ytterligare. Jag föreslår att du skulle boka tid till en läkare vid din egen hälsocentral så att de fick kolla upp genom blodprov hur det står till med din ämnesomsättning. Kom ihåg att berätta för läkaren ifall du har upplevt några andra symtom, t.ex. överdriven trötthet eller håravfall. Läkaren kan även vid behov hänvisa dig vidare till t.ex. en näringsterapeut eller motionsrådgivare som kanske kan hjälpa dig med din undervikt.
Hälsningar
Tessi