Glas?
27.06.2018
Hej, För några dagar sedan fick flera sprickor i min telefon från att ha tappat den. Jag satt tejp på den och när jag sen skulle byta tejp frig jag bort den med tänderna. När jag då, näsan precis framför de spruckna glaset andas in.
Nu är jag supernojjig över att ha fått små glasbitar i lungorna.
Skulle jag 100% känna om något åkt ner i lungorna/var där?
Är det farligt?
Bör jag kolla upp det?
111

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.07.2018
Hej 111!
Ursäkta så mycket att du fick vänta på svar, här är lite kaos i semestertider. Men nej, sannolikheten att du ska ha fått mikroskopiska glasbitar i lungorna är minimal. OM det ens skulle ha lossnat någon pytteliten glasbit, så är det betydligt mer troligt att den skulle ha fastnat i slemhinnorna i munnen eller näsan och antingen åkt ner i magen med salivet eller blivit utnysta. Skulle de ha varit stora nog att göra sår, så skulle du ha kännt dem i munnen och spottat, och allt mindre än det kan inte göra någon märkbar skada. En yttepytteliten glasbit kan i ytterst sällsynta fall göra något litet, litet sår, men då skulle kroppen själv snabbt reparera det. Du skulle inte veta om det. Desutom andas vi nog in den storleken och typen av föremål dagligen, tex vägdamm, avgaser och hårspray, så vår kropp är nog kapabel att ta hand om de här främmande föremålen. Så, bondförnuft, min vän. Och googla absolut inte, för då har du defintivit lungcancer genast. Men om du hostar mycket, får feber eller smärta ska du såklart genast uppsöka läkarvård.
kram, Liselott