Hjälp
19.06.2018
Hej jag har börjat äta en ny medicin (Triptyl 10 mg) för min vestibulit. Första två veckorna skulle jag äta en halv tablett om dagen och sedan öka i med en hel. Nu har jag ätit en hel tablett ca.1,5 vecka. Och nu har jag fått hög puls. Min vanliga vilopuls är 64 å Igår hade jag 80 och idag 76. Och mitt hjärta dunkar ovanligt snabt. Jag läste bivärkningarna och det stod att man kan få hög puls. Så jag undrar om jag måste sluta och om det är farligt?
Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.06.2018
Hej.
Precis som du skriver så är det en vanlig biverkning med Triptyl att man får hög puls, men jag tycker inte att det låter oroväckande i ditt fall eftersom din vilopuls normalt är så låg.
Dock är jag ju inte en läkare, så jag föreslår att du skulle ringa till den läkare som skrivit ut medicinerna till dig och fråga om hens åsikt. Jag tror inte att du behöver vara orolig över en puls på 80, men å andra sidan vet jag ju inte hur det känns för dig, det vet du bara själv.
Ring till hvc och fråga en sköterska om saken eller lämna ringbud till läkaren som skrev ut medicinerna.
Kram
Tessi