Högt tryck i huvudet
04.10.2018
Hej! Jag har under en månads tid, varje dag (mest på kvällen när jag ska sova) en sorts trycks liknande känsla i huvudet. Det känns som efter att man har stått på händerna, som att blodtrycket i huvudet är högt. Före detta kände jag under en veckas ti en ilande smärtkänsla i huvudet. Det känns inte längre. Jag tycker att dethär är jätte obehagligt, jag börjar ofta på kvällarna googla på olika symptomer kopplade till hjärpropp osv.. detta leder till att jag har svårt att somna, får ofta ångest pga detta. Värt att tillägga så hade jag en jobbig migrän som mindre, hade senaste för några år sedan. Vad ska jag göra? Jag tänker på detta dagligen Behöver svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2018
Hej,
Det är väldigt svårt att på basen av det du skriver veta om tryckkänslan beror på fysiska orsaker, och vilka dessa isåfall kan vara. Många saker kan bero på trötthet, och trötthet i samband med stress eller oro kan ge upphov till riktigt obehagliga känslor. Jag menar inte att du inte skall ta dina symtom på allvar, men jag tycker att du istället för att gå omkring och grubbla över dina symtom på egen hand skall ta upp saken med en läkare.
En läkare kan ta ställning till dina symtom och din sjukdomshistoria, och vid behov ordinera prover för att ta reda på om allting är som det ska. ALLA rädslor blir värre på kvällen, och det sämsta tänkbara då man är trött och rädd är att börja googla olika symtom. Även om jag förstår att du gör det så är det ett recept på katastrof. Så ta tag i saken på riktigt och boka en läkartid - så för läkaren tänka igenom det och du får förhoppningsvis sinnesfrid.
Många kramar.
Tessi