Hormonspiral
01.06.2021
Hej,
Jag satte in spiralen Kyleena 1.3 och har fortfarande blödningar. Tills idag har de varit väldigt små men idag blöder jag mycket. Jag har också väldiga menssmärtor när jag blöder. Det börjar med att jag känner värken och då vet jag att jag börjar blöda. Jag har ätit minipiller förr och då försvann min mens helt och jag hade inga problem alls. Så nu undrar jag om spiralen kanske åkt fel eller om det här är normalt? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.06.2021
Hej,
Det är ganska vanligt att man kan småblöda rätt länge då man har satt in en spiral, så även om det förstås är irriterande så är det inte oroväckande. Men givetvis skall du följa med läget, och om du får kraftiga smärtor och rikliga blödningar på ett sätt som gör dig själv orolig så är det bra att kontakta preventivrådgivningen och diskutera med dem.
Och kom ihåg att bara för att du har blött länge nu så betyder det inte att det kommer att fortsätta så. Man brukar säga att det tar runt tre månader för kroppen att vänja sig vid ett nytt preventivmedel, så försök att hålla ut ett tag till.
Kram,
Tessi