Hormonspiral
17.06.2021
Hej! Funderar på att lägga in en hormonspiral då andra alternativ inte passat mig riktit. Kan du berätta mer om hur det går till då de lägger in den? Gynekolog, barnmorska? Får man värkmedicin? Får man simma efter att de lagt in den? Använda tampong? Har också förstått att det finns mindre och större spiraler. Känns väldigt läskit men skulle vara så bra om den funkade bra för mig Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.06.2021
Hej,
Jag har full förståelse för att det känns nervöst att lägga in en spiral. Man hör mycket om hur obehagligt det är, och givetvis är det stor skillnad från en person till en annan hur smärtsamt det upplevs men generellt tror jag att det går lättare än man tror.
Ofta läggs spiralen in då man har mens, eftersom livmodermunnen då är lite öppen. Men även om man inte har mens just då så är det inte ett hinder för att lägga in den. Du kan på förhand ta en Burana om du vill. Det påverkar antagligen inte den lilla smärta som kan kännas vid ingreppet men efteråt kan man ha lite liknande värk som vid mensvärk så då kanske man kommer lättare undan om man tagit värkmedicin.
Spiralen läggs oftast in av en gynekolog, men det finns också barnmorskor som har fått utbildning till det och därför har rätt att göra det. Själva spiralen är ju liten, ungefär i storlek med en tändsticka då den förs in i livmodermunnen. Men själva paketet som spiralen kommer i är stort, och därför får man lätt lite panik då man ser paketet.
Oftast använder gunekologen/barnmorskan en "anknäbb" (spekula) för att se in i slidan, och sedan en liten tång att ta tag i livmodertappen med. Den kan kännas som ett litet vasst nyp. Sedan känns det mer som mensvärk då spiralen förs in och timmarna efteråt.
Det är svårt att beskriva det utan att det skulle låta dramatiskt, men det brukar gå lätt och snabbt. För mig själv personligen var jag jättenervös innan men både förvånad och lättad över att det faktiskt knappt kändes. Jag tycker att vanlig mensvärk brukar vara betydligt "värre". Men som jag tidigare skrev så är det förstås individuellt.
Efter att spiralen har satts in så är livmodermunnen lite öppen så då skall man undvika att simma/bada och att använda tampong. Men kroppen återhämtar sig fort och efter det är det bara att leva vidare som vanligt. Vissa spiraler är ämnade att sitta inne i ca 3 år, andra i ca 5 år (det är riktgivande - för oftast kan man ha dem längre än så.)
Jag hoppas att spiralen kommer att passa dig. Om du har frågor så är det bra om du skriver ner dem så du kommer ihåg att ställa frågorna då du är på mottagningen.
Kram,
Tessi