Hypokondri
23.07.2017
Hej. Jag har nu varit rädd att jag har haft MS eller ALS eller någon annan neurologisk sjukdom pga följande symptom:
Muskelryckaningar, svagt sluddrande tal (L, S och R låter konstiga ibland), skakig kropp (händer skakar även), spänd, kittlande känsla i benen och armarna (vader och handleder) försämrad balans och stela muskler med mera. + min handstil verkade konstig här om dagen, mycket slarvigare än normalt.
Men jag tror jag har hypokondri, eftersom jag har en historia med ångest och tvångsstörningar. Jag är beroende av att googla mina symptom, fråga föräldrar om de tycker jag verkar sjuk och tror inte på dem fast de säger att jag är, vill hela tiden kontakta läkare men vågar inte, försöker konstant hitta något kosttillskott som ska förebygga den sjukdomen jag tror jag har.
Jag orkar inte längre och tror jag behöver hjälp. Vill helst försöka bli av med problemet på egen hand men vet inte hur, till sist om samma problem är kvar kommer jag behöva hjälp av någon som utesluter en neurologisk sjukdom eller någon som hjälper mig med den eventuella hypokondrin. Vet bara inte var jag ska börja. Hjälp snälla.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.07.2017
Hej!
Först: äsch att du har det jobbigt <3 Det är tungt, oavsett vad som är riktigt och vad som är oro, och jag hoppas att det snart löser sig eller släpper eller vadsomhelst så att du inte skulle behöva må dåligt för det.
Jag skulle gissa att det bästa nu vore att gå till en allmänläkare. Börja med att berätta precis allt du känner för hen, och allt du oroar dig för och hur det varit tidigare och hur du mått, och så får hen fundera vad som vore nästa steg. Hen besluter sedan vad du behöver tex i form av remisser till vidare vård, laboratorietester osv - och framförallt kan du kanske känna att hela ansvaret för din kropp och ditt mående inte ligger enbart på dina axlar. Du behöver stöd i din oro, och det kan du inte fixa på egen hand. Risken finns att inget går över och oron bara ökar om du försöker klara det här själv eller vänta ut det eller försöka bota det med kosttillskott.
Allt känns alltid värre när man sitter ensam med tankarna och känslorna, så snälla ta och prata med någon om det här. För se, även om du skulle lida av hypokondri, så är det en tung och ångestfylld åkomma i sig, det suger energi av dig att ha det, och det behöver du hjälp med. För dig känns det ju verkligt. Du behöver inte skämmas för det och oroa dig inte för att bli avvisad. Oavsett vad det beror på, så mår du inte bra just nu, och det är det som måste åtgärdas, det är det du behöver hjälp med. Du ska inte behöva må dåligt. Så sök dig till en läkare nu genast idag, bara gör det!
Kram, hälsar Liselott