Ickediabetiker med blodsockersvängningar
23.08.2017
Hej!
Jag har inte diabetes men upplever stora problem med blodsockret. Jag har varit på vc och fått mäta blodsockret flera ggr om dagen i några veckor och fått konstaterat att "det inte är något fel på mig". Bäst mår jag om jag får äta godis direkt när jag vaknar på morgonen. Mår mer dåligt när jag tränar...det blir bättre om jag dricker mjölk. Jag är överviktig och hamnar i perioder när jag överäter sötsaker. Jag upplever hela tiden att jag har en obalans i kroppen. Hur ska jag göra för att få ett jämt blodsocker under hela dygnet(även på natten)? Vad ska jag äta? Känns som jag prövat alla dieter som finns. Finns det någon specialist på ickediabetiker med blodsockersvängningar? Jag pratade med en dietist på vc men när de inte tyckte att det var något fel på mig så fick jag inte komma mer till henne. Snälla slussa mig vidare jag är beredd att betala om hjälpen kostar. Elsa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.09.2017
Hej,
Beklagar att du har fått vänta på ditt svar. Men här kommer det :)
Hej,
Hur undviker man blodsockersvängningar?
Det korta svaret på frågan är att man undviker att äta sådant som höjer blodsockret. Om man inte äter någonting som höjer blodsockret, så uppstår aldrig de blodsockersvängningar som en del mår dåligt av.
Vilka livsmedel höjer då blodsockret?
Det leder till det lite längre svaret.
Maten vi äter består, något förenklat, av kolhydrater, proteiner och fett. I det här sammanhanget är kolhydraterna mest intressanta. För att ta hand om kolhydrater utsöndrar kroppen insulin. Blodsockervärdet är ett mått på hur mycket socker som finns i blodet.
Normalt höjs blodsockret efter måltider, men sjunker igen, när insulinet fått ta hand om kolhydraterna. Om man äter mycket kolhydrater, i synnerhet om man äter mycket läsk och godis, kakor och bullar, men också frukt, bröd, pasta och potatis och ibland även mjölk, behövs mycket insulin för att ha hand om sockret. Det betyder att blodsockret först stiger för högt och därefter sjunker för lågt.
Det är dessa svängningar i blodsockret som skapar illamående, dimhjärna, panikartad hunger och ångest vid lågt blodsocker och så vidare. För ja, man kan må riktigt dåligt av blodsockersvängningar även utan att (ännu) ha en diagnostiserad diabetes av typ 2. Ofta beror det på att insulinsystemet är uttröttat, på grund av alltför intensiva blodsockerförhöjningar under lång tid, vilket kan utvecklas till diabetes typ 2.
Till det här hör också att det är insulin som lagrar fett i kroppen.
Övervikt är således en följd av för stora insulinpåslag, av att man äter för mycket socker.
Socker aktiverar kroppens system för välbefinnande. Det är därför man mår bra när man äter socker – men om man äter för mycket, kan svängningarna i blodsockret senare göra att man mår ännu sämre.
Eftersom blodsockersvängningar uppstår på grund av för stort intag av kolhydrater eller andra livsmedel som utsöndrar insulin, så är lösningen på blodsockersvängningar av koncentrera ätandet till sådant som inte höjer blodsockret.
Vad skall man äta då? Grönsaker, köttprodukter och fett.
Att äta mindre kolhydrater är det absolut enklaste sättet att stabilisera blodsockret. De första dagarna kan man må ganska lustigt; effekten på blodsockret är omedelbar, så svängningarna försvinner genast, men de övriga omställningsbesvären kan man känna av några veckor.
Eftersom du är vuxen kan vi råda dig att leta vidare till exempel på lågkolhydratkost, lchf eller ketogen kost, till exempel på www.kostdoktorn.se. Se även böcker av Annika Dalhqvist, Andreas Eenfeldt eller Marina Johansson
Hälsningar
Linnéa