Inåt och utåt böjda knän?
03.06.2015
Hej! Jag har en problem och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det är så att i vissa perioder så får jag jätte ont runt och på sidorna i knäskålen, och ibland så brukar den bli röd. Och ibland så kommer det också blå/lila prick på knäskålen fast då är den väldigt liten. Smärtan uppstår för det mesta när jag går, springer, går uppför trappor. Det är nästan som om mina knäskålar låser sig så att det blir stelt och då blir det svårt att gå och det gör jätte ont. Jag har också märkt att när jag står helt rakt så böjs mina knäskål inåt och när jag sitter och sträcker på mina ben så går de utåt, de sätter sig på plats när jag kryper ihop mina ben. Jag har gått till doktorn flera gånger men de säger att det är ingenting, men jag vet att det är nåt fel för att det var inte såhär med mina knän förut. Anonym tjej, 14år

Ungdomsinformatören Sanna svarar
04.06.2015
Hejsan, Anonym tjej, 14år
Vi ska fråga runt bland våra vänner, en som är naprapat borde kunna ge något råd. Svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Här kommer svaret:
Det verkar ju ganska tydligt att du verkar ha problem att upprätthålla en naturlig position i nedre extremiteter, alltså benen och fötterna. Ofta kan man väl förknippa problemen med in- /ensidig aktivitet vilket medför ensidig belastning av muskulaturen som i sin tur ger obalans i kroppen. Ditt tillstånd verkar vara så pass långt gånget att det redan orsakar en "partiell urledvridning av knäskålen". Därför tror jag att det känns som om det blir en låsning i vissa lägen.
Åtgärdas bör det så fort som möjligt med uppbyggande kostrådgivning, muskelträning och ev. stödinlägg(personliga ortoser) alltså fotinlägg som görs enligt dina fötter. En bra början kunde vara att kontakta en personal trainer eller terapeut som t.ex. naprapath.
Mvh. Sune Jewander, naprapath
Jaaa, där fick du en så där snabb diagnos, det kan vara att läkaren du varit hos inte är expert på leder och sånt. Det kunde nog vara fiffigt att boka tid till en naprapath som är expert på just sånt här, då får du bästa hjälpen och säkert tips och råd om hur du ska gå vidare.
Det mesta brukar nog gå att reda upp och rätta till, du är så ung ännu så dina fötter och ben kan korrigeras till att få rätt ställning.
Kramar från ungdomsinformatören Sanna