Ingen mens
25.04.2021
Har int haft mens på ca 5 månader nu, men nu har jag fått svagt bruna flytningar. Har hänt flera gånger att mensen har varit borta 2-3 månader men aldrig så här länge, borde jag kolla upp det?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.04.2021
Hej,
Jag förstår att det kan kännas irriterande att inte veta när mensen skall dyka upp, men i princip är det inte farligt eller riskfyllt fast mensen är oregelbunden. Den enda gången det egentligen har någon större betydelse att mensen är regelbunden är om man försöker bli gravid, eftersom det då är lättare att räkna ut när man har ägglossning (men det finns nog mediciner som kan göra mensen regelbunden också då - så ingen stress med det.)
I sig är det inte heller ovanligt att mensen är oregelbunden. Vanligen brukar man inte börja utreda varför mensen är borta förrän den har varit borta i över 6 månader, MEN eftersom det för dig är återkommande att mensen är oregelbunden och att den är borta i längre perioder så tycker jag att du kunde diskutera saken med en läkare. Det innebär inte nödvändigtvis att man måste göra någonting åt saken, men då kan läkaren ta ställning till hela ditt hälsotillstånd och om du har några andra symtom eller problem som behöver undersökas.
Du kan boka en tid till en läkare på hvc eller till en gynekolog via preventivrådgivningen på din hemort.
Kram,
Tessi