Internetberoende?
05.01.2016
Hej! Jag ägnar alldeles för mycket tid åt att vara på internet, och jag vill ändra på det. När jag inte har tillgång till internet känner jag inget behov av det, men så fort jag har tillgång måste jag kolla bloggar och sociala medier hela tiden... Eller lyssna på musik. Åtminstone någonting. Vill läsa eller skriva eller föra något annat istället, men jag dras till slut tillbaka till min iPad... Slutligen känner jag mig konstig i huvudet, inte på grund av skärmen eller så, utan jag känner mig snarare fördummad, understimulerad. Hjärnan vill ha hjärngympa, men den blir bara slö, liksom. Så känns det. Blir inte lika avslappnad heller, för jag har alltid någon del av internet i huvudet. Är övertygad om att jag skulle bli lyckligare med mindre internet. Men hur ska jag göra? Fiia

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.01.2016
Hej Fiia!
Bra att du frågar - och att du är medveten om att du har det här bekymret! Jag har förstått på forskning om mobil- och nätberoende och på andras egna erfarenheter, att man ofta knappt ens märker själv hur mycket tid man tillbringar med telefonen/plattan/framför datorn varje dag. Att man inte ens reagerar över hur man genast tar upp telefonen när den plingar till, fastän man skulle vara mitt i något. Att man känner en svag olust över att man kanske missar något som hänt ifall man inte checkar sociala medier, favoritbloggar osv med korta mellanrum... Det här har alltså blivit så vanligt att många faktiskt inte inser att det är något fel med hur mycket tid av deras liv de sätter på skärmar. Jag också, faktiskt, så visst talar jag även av egen erfarenhet. :P
Du verkar ju ändå inte helt fast i nätträsket ändå, ifall du inte får "abstinensbesvär" när du inte har tillgång till nät. Ingen nomofobi, alltså (nomophobia, från engelskans no mobile phone phobia, att bli skräckslagen över att inte ha nätuppkoppling i telefonen, typ slut på accu). Och det är bra att du själv märker att du känner dig liksom bedövad och understimulerad av för mycket skärmscrollande. Jag skulle gissa att du inte är sååå fast i det här beroendet, utan kan relativt lätt få kontroll över det. Dessvärre hör det här kanske till de beroenden som är svåra att slippa ur helt, eftersom en modern ung människa i princip inte "kan" leva utan de sociala kontakterna via nätet och utan de lättillgängliga tjänsterna i telefon, som tex musikappar. Så det handlar mera om dels tidskontroll och dels kontroll över att innehållet du får verkligen är något att ha.
Vi har flera sidor här på Decibel om vad man kan göra för att lätta på sitt mobilberoende, så du ska absolut läsa dem när du är klar här. Men jag skulle som sagt ge rådet att överta kontrollen över vad du sätter tid på. Ge dig själv skärmtid, alltså begränsa NÄR du får ta fram mobilen, även när du har nät. Klockslag! Lägg alarm på telefonen ifall det behövs. Du behöver ju exempelvis inte heller titta på telefonen så fort den pipar - du är ingen hund som börjar dregla när matklockan ringer, du kan bli av med ovanan att lyda telefonens minsta ljud. Dina vänner kan säkert tolerera att du exempelvis inte genast svarar i chatten eller kommenterar deras snap - för det betyder ju att de inte heller måste vakta sina telefoner och svara genast. Det skulle ni säkert alla må bättre av.
Sedan kan du börja sålla bort sådant du egentligen inte är intresserad av. Ofta har man samlat på sig en hel del skräp i sina sociala medier: folk du inte känner och inte bryr dig om, instan du bara är lite intresserad av eller bara följer för att kompisar gör det, humorsidor som egentligen inte är så kul, bloggar som egentligen är rätt skit... Storstäda och behåll faktiskt bara sådant som du finner givande. Ju mindre du har i dina sociala medier, desto snabbare har du ju dessutom sett igenom allt tills du kommer dit där du slutade förra gången du kollade. Alternativt ger du dig alltså skärmtid; det du inte har sett på en halvtimme får lämna "oskådat" (osett). Ju mer av det onödiga du städat bort, desto mera givande känns det som du lämnat kvar, såklart.
Sedan kan du eventuellt ännu fundera ut vad du egentligen skulle vilja ha ut av nätet - och följa det istället. Du skriver att du gärna skulle skriva mera, då kanske instan med dikter eller citat eller skrivtips vara bra inspiration? Har du exempelvis använt Pinterest? Där får man ju lätt mera inspiration och då är det kanske lättare att lägga ner paddan och ta upp pennan istället?
Hoppas att det här var till hjälp! Minns att det ju sist och slutligen är du som bestämmer :) <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott