Knöl inne i underlivet
06.12.2016
Hej bästa decibel!
På senaste tiden har jag märkt att jag har en knöl,(1cm diameter kanske) rund som en boll och hård, precis inne i underlivet. Kanske bara 3-4 cm in men den är liksom vid ändtarmen, men på insidan?
Som jag har märkt så finns den bara just innan och under mensen, eller iallafall att den är som störst då.
Hahhhah detta är lite konstigt men när jag trycker på den känns det som att jag måste fisa. Borde jag vara orolig?
anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.12.2016
Hej,
Jag tror att det är din livmodertapp du känner, och det skulle även förklara varför du känner den bättre under mensen än du gör annars. Om du bildgooglar på "cervix" så får du upp bilder på livmodertappen så du kan jämföra det du känner med hur bilderna ser ut. Livmodertappen är alltså den yttersta delen av livmoderhalsen, kanalen som leder upp till livmodern. Då man har mens är det ju genom den som blodet leds ut och därför är den mer kännbar då.
Lite beroende på hur livmodern är vinklad 8den är lite olika hos olika kvinnor) så är ju ändtarmen på precis andra sidan väggen. Och då är det inte speciellt konstigt om man blir "prutt-nödig" då man trycker mot den. Det är möjligt att du tillhör de 30% av kvinnorna för vilka livmoden är vinklad "bakåt", och då är det vanligt att man också under mensen har mer symtom från tarmen, t.ex. så att man lätt får diarré under de första dagarna av mensen då kramperna är som värst. Det är helt normalt och inget konstigt alls.
Jag tycker inte att du skall vara orolig. det låter helt normalt. Bra att du frågar då det är någonting du funderar över.
Kram
Tessi