Bruna flytningar
12.10.2024
Hej
Mina flytningar var idag bruna, nästan som choklad och de brukar inte vara det. Är det normalt? Kan det betyda att min första mens ska komma? De var inte röda och jag har inte blödit. Tjejan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.10.2024
Hej,
Bruna flytningar brukar innebära att de innehåller blod eller delar av slemhinna, så med andra ord innebär det antagligen att det är din mens som har börjat. Mensen kan vara väldigt olika från gång till gång och från en person till en annan, så det är inte alls lätt att veta om du kommer att blöda i flera dagar nu, eller bara denna enda dag - eller när du kommer att blöda nästa gång och hur den blödningen ser ut.
Men det verkar hur som helst som att mensen nu har börjat så det är bra om du antecknar någonstans (i en kalender eller en app) när du blöder, så är det lättare att följa med hur regelbunden cykeln är, och på sikt kommer du att lära dig vad som är normalt för just dig. Men du behöver inte alls vara orolig trots att din mens inte skulle vara regelbunden under de första åren, det är helt normalt.
Kram,
Tessi