Kukens storlek och grovlek
20.10.2024
Jag är en 22 årig pojke som tycker att min kuk inte har växt något så funderar på om det finns något sätt att få den att bli grövre Nicke

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.10.2024
Hej,
Jag vet ju inte alls vilken storlek din penis har, så jag har svårt att uttala mig om huruvida den är "normal" storlek. Du skall börja med att komma ihåg att inte jämföra din storlek med någonting du kan ha sett i porrfilmer eftersom det definitivt inte motsvarar normal penisstorlek. Enligt undersökningar är normal penisstorlek för vuxna finländska män runt 14cm vid erektion, så allt som är 5 cm större eller mindre än det räknas som helt normalt.
Med tanke på din ålder så gissar jag att din pubertetsutveckling ligger bakom dig och att din penis inte kommer att växa mer. Så det bästa du kan göra är att lära dig utnyttja det verktyg du har.  Du undrar om det finns något sätt att göra din penis grövre, och då föreslår jag att du t.ex. skulle testa med en penisring (d.v.s. en ring som läggs runt roten av penisen som gör att erektionen blir hårdare eftersom blodet hålls kvar i penisen. Ringen får gärna kännas spänd för att ha effekt, men det skall inte göra ont att använda den och man skall inte använda den för långa stunder eller oförsiktigt eftersom det i sådana fall kan orsaka skador på svällkropparne. Det är kanske bra om du börjar med att testa en ring som är av ett elastiskt material och då alltså ger efter lite.
Ett annat hjälpmedel som du kan testa är någon typ av "penis sleeve", som kan göra att penisen känns både bredare och längre. Det ändrar givetvis inte på din penis' verkliga storlek men kan ändra på partnerns upplevelse om den verkliga storleken känns otillräcklig. Det finns massor av olika modeller att köpa på nätet.
Jag vill ändå vara jättetydlig med att storleken på penisen faktiskt inte är avgörande för din partners upplevelse. Om det skulle vara avgörande för sex att alla killar skulle ha stor kuk så skulle alla ha det. Betydligt viktigare är din vilja att ge din partner en skön upplevelse, din förmåga att lyssna till vad din partner vill ha och uppfinningsrikedom.
Kram,
Tessi