Spruta
15.12.2024
Hej, alltså jag hittar verkligen inte min g-punkt och det får mig att fundera måste man kunna squirta alltså om man gör det blir det mer upphetsande för den andra eller inte. För jag blir väldit osäker om jag måste lära mig om det kan upphetsa den andra mycke mer eller inte?? Snälla hjälp Skalle

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.12.2024
Hej,
Det är inte en helt enkel fråga du ställer och det finns säkert många olika sätt att se på saken, men jag skall berätta hur jag tänker. Helt förenklat kunde man säga såhär: De killar som förväntar sig att en tjej skall spruta borde börja med att fokusera på hur de kan göra det skönt för henne.
Anledningen till att man har sex är att det skall vara skönt för båda två. Visst handlar sex delvis om att göra saker som den andra kan tycka att är upphetsande - men sex skall inte handla om en uppvisning av tricks som man måste lära sig för att den andra skall vara "nöjd". Idag är det jättevanligt i porrfilmer att tjejer squirtar, men det är långt ifrån alla tjejer som gör det i verkligheten. Fram tills ganska nyligen så visste man inte ens om det faktiskt är ett verkligt fenomen eller om det bara är kiss (vilket är fallet i många av porrfilmerna). Det jag menar är att det är kraftigt överrepresenterat i porrfilmer och det finns inga forskningar som med säkerhet skulle kunna intyga att det är möjligt för alla tjejer att spruta. Att squirta känns inte heller nödvändigtvis skönare eller annorlunda för tjejen än någonting annat så det är inte ett självändamål. Av de tjejer som squirtar sker det ibland samtidigt med orgasmen - men de är inte nödvändigtvis kopplade till varandra så vissa tjejer sguirtar helt enkelt av en viss form av tryck och inte för att det skulle vara "extra skönt".
G-punkten, eller CUV-komplexet som det numera kallas är alltså ett område inne i slidan på den främre väggen (d.v.s. upp mot magen) där nerverna från både klitoris, urinblåsa och slidan sitter tätt och som vissa tjejer tycker att det är skönt att stimulera. Under sex kan du komma åt det stället t.ex. så att du sitter gränsle över (rider) din kille men att ni båda två sitter upp. Det finns också vibratorer som är formade så att de skall komma åt just detta område. Men det finns egentligen ingen magisk knapp som man skall hitta utan för många handlar det om att området bara har en lite annan känsel och att om man då samtidigt som man stimulerar området spänner sig så att man "pressar ut" istället för att "suga in" så kan det resultera i att man sprutar.
Snälla ta ingen stress över denna sak. Sex skall inte vara en prestation eller en cirkusuppvisning utan någonting man gör tillsammans för att det känns bra. Med tanke på hur ung du är så har du enligt statistiken 50+ år av sex framför dig och du kommer förhoppningsvis att fortsätta utvecklas och hitta nya saker som du tycker att är sköna under den tiden. Jag hoppas att du kommer att fortsätta att vara nyfiken och lära dig mer om din egen kropp men inte för att det är någonting som förväntas av dig utan för att du själv hittar nya sätt att njuta.
Fokusera på att sex skall vara skönt för er båda och fortsätt hitta nya sätt att göra det skönt, då kommer det att vara en rolig överraskning då din kropp plötsligt reagerar på nya sätt. Men det är inte någonting som DU måste "lära dig" eller "klara av". Du är helt tillräcklig precis som du är och just för att du är det du är. Låt ingen få dig att tro någonting annat.
Kram,
Tessi