Mardrömmar varje natt
15.10.2017
Hej! Jag drömmer på nätter na mardrömmar om det som jag är mest "rädd för" eller inte vill ska hända det är jette obehagliga och jag vaknar upp jette svettig, vad ska jag göra? Eller är det annat än mardrömmar? T!lda

Ungdomsinformatören Sanna svarar
19.10.2017
Hej Tilda
Trist att din sömn ska störas av mardrömmar. Det tar ju sen en stund innan man kan somna om och i värsta fall känns det som om man inte vågar somna om. Mardrömmar är nog rätt så vanligt att man har vissa perioder i livet. Om det hänt mycket under en tid, kanske obehagliga saker eller ibland kan det också vara något man läst om eller sett på tv. Man brukar säga att drömmen är kroppens sätt att bearbeta tankar och funderingar från dagens händelser. Men ibland kan man ju drömma så helt huvudlösa saker så man funderar varifrån man fått det. Vissa menar att vi i våra drömmar blandar ihop en massa olika intryck vi fått under dagen. Därför kan våra drömmar bli så helt underliga och skrämmande fast vi tycker att vi inte upplevt något speciellt under dagen före. En oro över något som man kanske inte ens är medveten om kan i drömmen förvandlas till en mardröm.
Om det är något som du lite oroar dig över men som du inte orkar eller vill ta tag i, kanske du inte tycker du har tid eller så orkar du helt enkelt inte om det är något som du upplever som extra jobbigt. Då brukar det kunna bli mardrömmar av det, som ett kroppens sätt att bearbeta det jobbiga så att du kan gå vidare. På det sättet kan man ju tänka att mardrömmar också kan vara bra och hjälpa oss över vissa saker. Ofta har man mardrömmar om man är stressad över något, man har något nytt på gång, någon situation som man inte känner att man har kontroll över (kanske ska man hålla en presentation för klassen om ett ämne man inte är expert på och kanske inte ens är intresserad av). Av sådana tankar brukar man drömma att man blir jagad eller att man upplever panik av något slag. Jätte bråttom att packa en väska då man glömt att man ska resa någonstans tidigt på morgonen, hela innehållet av väskan brukar spridas ut över ett järnvägsspår i mina drömmar vid sådana tillfällen ;)
Ibland kan våra mardrömmar vara ett tecken på att det finns något som trycker oss och som inte är riktigt bra. Vissa människor drömmer mera mardrömmar än andra. Det finns någon forskning som visar att unga kvinnor drömmer flerst mardrömmar och att vi drömmer färre mardrömmar ju äldre vi blir. Eftersom det är vi själva som "bestämmer" vad vi ska drömma om, så är våra drömmar programmerade att skrämma oss själva, en annan person som har andra minnen och upplevelser skulle inte bli skrämd av våra drömmar.
Om du märker att du drömmer liknande mardrömmar många gånger är det viktigt att försöka ta tag i det och ta reda på vad det egentligen är som orsakar drömmarna, vad som är problemet bakom allt. Inte så lätt att luska ut alla gånger. Men det finns faktisk några saker du kan göra för att undvika eller åtminstone motverka att du drömmer mardrömmar. Ät inte jätte mycket innan du ska gå och lägga dig, om kroppen ska smälta en massa mat blir hela kroppen orolig och man får lätt mardrömmar. Att sitta framför en skärm av något slag gör att vi blir pigga och uppvarvade, får en massa intryck som vi sen ska bearbeta genom drömmen som då lätt blir en mardröm. Såklart ska man undvika att se på för spännande filmer eller läsa hemska böcker just innan man ska somna, de gör att kroppen är full av adrenalin som gör oss beredda på strid eller fara och då är det också mycket lätt hänt att vi fortsätter i drömmarnas land.
Saker som det kan lönas att kolla: Har du börjat med en ny medicin? har det hänt något livsomvälvande i ditt liv som en ny skola/utbildning eller en flytt, är du stressad eller orolig för någonting som ligger i framtiden?
Ofta räcker det att man identifierar källan till mardrömmarna för att de ska försvinna. I mer extrema fall finns det hjälp att få, som till exempel kognitiv beteende terapi.
Du kan också testa olika övningar för avslappning och mindfulness, samt stresshantering.
Hoppas något av detta hjälper.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna