Maskar i magen
10.09.2018
Hej, jag tror jag har maskar i magen, men jag vet inte vad jag ska göra och jag vågar inte berätta det för någon. Finns det något man kan göra själv här hemma eller behöver man söka hjälp? Tacksam för svar fort! Annnonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.09.2018
Hej.
Det skulle vara betydligt lättare att svara på din fråga om jag visste varför du tror att du har mask. Men jag försöker svara ändå.
Det lättaste skulle nog vara om du gick och talade om saken med din skolhälsovårdare eller om du helt enkelt berättade för dina föräldrar. Det är ingenting du behöver skämmas över för det är ju ingenting du har orsakat själv.
Den vanligaste masken idag är antagligen springmask, och den märks främst genom att det kliar vid ändtarmsöppningen, speciellt på kvällarna och nätterna då man har gått och lagt sig. Ibland kan man också se små maskar i avföringen. Maskarna går inte över av sig själv utan du behöver en medicin. Medicinen heter Pyrvin och säljs på apoteket utan recept. Men för att vara effektiv så borde alla i familjen behandlas, och behandlingen skall upprepas efter två veckor.
Det kan hända att du menar någon annan sorts mask, men jag tycker ändå att det skulle vara väldigt viktigt att du talade med din familj om saken så att ni alla får behandling. Som sagt - det är ju ingenting du har orsakat själv och det är inte speciellt ovanligt - bara någonting man inte talar så mycket om.
Kram
Tessi