Mens verk??
25.06.2015
Hej! Jag är en 12 årig tjej som har haft världigt ont i magen i ungefär 3 år, vi har kollat upp det och provat Laktos, Gluten och mjölkprotein. Mjölkprotein hjälpte lite men har fortfarande ont på olika sätt det känns ibland som om tarmarna knyter sig ibland känns det som tarmarna svettas och när jag går på toa brukar det gå över. Ibland lägger vi en värmedyna på tarmarna men då sätter magen igång direkt och jag måste springa på toa. Jag brukar få ont i magen när jag äter mjölkprodukter, lägger något varmt på magen eller när jag stressar! Vad kan det bero på??

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
30.06.2015
Hejsan! Usch det där låter jobbigt! Mitt råd till er är nog att igen ta läkarkontakt. Jag kan tyvärr inte ge dej en diagnos utan du behöver nog utredas ytterligare eftersom du helt tydligt har symtom.
Tills du kommer dej på utredningar - var snäll med din mage och ät enkla och rena näringsämnen. Dvs inte snabbmat, inte massor med tillsatsämnen och andra raffinerade produkter, ex pommes frittes, godis och chips osv osv. Försök hålla din mat enkel med god. Då mår din kropp bäst.
Hoppas du hittar en bra läkare som utreder dej grundligt! :)
Med vänlig hälsning,    Annika       barnmorska - hälsovårdare