Obehaglig känsla i benet
09.07.2018
Jag har en konstig känsla i vänster ben, som kommer främst när jag ligger ner på kvällen och ska sova. Det lixom värker lite i ryggen och så känns det obehagligt i hela benet, det gör inte ont utan känns bara obehagligt. Känns som att jag skulle behöva dra ut benet eller stretcha men det lättar inte fast jag gör det, känns som att jag vill skära av benet typ för att få det att sluta hahah, vad kan detta vara? Det kommer några ggr i året för mej och brukar hållas i 1-2 dagar men nu har det hållt sig i 1 vecka, vad kan detta vara?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.07.2018
Hej!
Nu är jag varken läkare eller hälsovårdare, men jag känner sååå igen ditt problem. Jag har samma, men i båda benen och båda armarna och oftare än så där. Så jag ska ge dig mina erfarenheter, men ta dem för vad de är: en vanlig persons förslag och teorier.
Som sagt har jag samma symptom. Det känns lite som när en lem domnat, men det hjälper inte att flytta sig, det börjar inte "pirra" som när tryck gör att blodtillförseln minskat i lemmen. En läkare har i tiderna förklarat för mig att det är en form av Restless Legs Syndrome, RLS eller numera Willis-Ekboms sjukdom, WED. Här kan du läsa mera https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Restless-legs---rastlosa-ben/. I råden för hur man ska lindra besvären saknas dock det som läkaren gav mig, att äta magnesium. Det har jag däremot sett på andra sjukvårdssajter (tex http://www.doktorn.com/artikel/restless-legs-%E2%80%93-symtom-och-behandling) Han menade att jag har magnesiumbrist och mycket riktigt har jag betydligt mindre besvär när jag äter extra magnesium. Det finns att köpas som kosttillskott i närmsta matbutik och apotek. I artiklarna talas det också om järnbrist (tex här https://www.apoteket.se/om-apoteket/tidningen-apoteket/rastlosa-ben/). Där fanns massor av bra tips för hur man kan lindra besvären, annars. För mig hjälper även att anstränga musklerna, alltså tex göra squats, armhävningar eller stå på tå och överlag röra på mig på dagen. Exempelvis verkar långa promenader med hunden hjälpa lite. Dessutom verkar jag ha för mjuk säng hemma, eftersom jag aldrig får de här problemen på villan där vi har en hårdare säng.
Naturligtvis kan dina problem även bero på muskelspänningar eller -låsningar eller någon lindrig skada, eftersom du känner värk i ryggen. Men det skadar alltså inte att pröva de tips som sägs fungera för WED. Har du möjlighet, så kunde du kanske gå till en massör eller naprapat som kan upptäcka de här eventuella orsakerna.
Som sagt, det KANSKE är det här, en läkare kan nog säga säkert. Men hjälper de ofarliga tipsen, så är det ju bra :)
Kram, Liselott