Sertralin
07.03.2018
Jag skulle behöva svar relativt snabbt.
Har länge funderat på att medicinera mot min ångest eftersom den ibland styr mitt liv helt enormt. Har dock tvivlat eftersom jag är rädd att bli beroende (är inte i nån riskzon eller så men ändå).
Har läst om denna: https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=5550&i=ORION+PHARMA_SERTRALIN+ORION men undrar hur länge man egentligen ska ta SSRI? Visst är det att man tar typ 2 mån och sen trappar ner och slutar? Har läst också att det nuförtiden finns "snällare" SSRI, med mindre biverkningar och mindre beroenderisk - vad heter sådana eller är det den jag länkade?
Självklart skulle jag diskutera med en läkare, men vill veta lite fakta innan jag ens tar kontakt och bokar tid. Kan tänka mig att det som står på Flashback inte är så pålitligt om vi säger som så..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.03.2018
Hej,
Nej. Du har alldeles rätt. Man skall inte ta det som står på flashback som sanning. Visst finns det många värdefulla insikter där, men också väldigt många som uttalar sig utan veta alls vad de talar om.
Då man talar om de flesta antidepressiva eller ångestdämpande mediciner (t.ex. Sertralin eller Citalopram) är det viktigt att komma ihåg att de inte på något sätt är mirakelmediciner som löser problem. De kan fungera bra för att stabilisera situationen så att man själv har möjlighet att ta tag i det som orsakar problemet, men dessa mediciner gör en inte frisk. Alla påverkas olika av medicinerna. Vissa upplever att det är obehagligt eftersom de tycker att de blir passiva, medan andra kan känna att de behöver den stabilisering som medicinerna kan erbjuda. Så är det givetvis stor skillnad på hur man upplever medicinerna i förhållande till vilken dos man äter.
Risken att bli beroende av dessa mediciner är ganska liten, som sagt - de är inga problemlösare. De är inte som lugnande mediciner där man oftast känner att man har tagit medicinen. Lugnande mediciner kan fungera bra som ångestdämpare, men de skall inte tas under längre perioder just därför att de är betydeligt mer beroendeframkallande. SSRI brukar användas över längre perioder, då man först trappar upp, och sedan äter en uppehållsdos under en period då man som sagt kan försöka ta itu med problemet. Bäst fungerar medicinerna därför i kombination med någon annan form av behandling - t.ex. terapi.
Som sagt, skit i att läsa saker på Flashback, dethär handlar om DIG. Jag tycker att du skall kontakta en läkare och fundera över vilka alternativ som finns, men det viktigaste skulle vara att du hittar någon att tala med. Mediciner är endast ett komplement - inte en "vård" i sig. Via hvc eller den skola du går i borde du ha möjlighet att få kontakt med en psyk.skötare eller en psykolog som kan hjälpa dig styra upp din vardag. Jag vet av personlig erfarenhet hur tung ångesten kan vara och hur mycket den kan begränsa en, men bara för att det känns så just nu betyder inte att det alltid kommer att vara så.
Många kramar
Tessi