Snusa Tepåsar
26.05.2017
Hej. Jag är en kille på 13 år och har börjat snusa te påsar? Är det farligt? Man känner sig så cool när man gör det och jag tror inte det är farligt så man kan väl hålla på så eller? Tacksam för svar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.05.2017
Hej!
Jag gjorde en snabb check på nätet ifall det skulle stå något om att snusa tepåsar, och det enda jag egentligen hittade var att sådana som försöker sluta snusa riktigt snus ibland kan snusa te-påsar istället. Men det är nog mest bara för vanan att ha något under läppen - att vara beroende av något handlar inte alltid bara om vissa kemiska ämnen som kroppen tror att den behöver, som nikotinet i snuset, utan också om vanor och sociala samspel.
Det är kanske den sistnämnda biten som fått dig att testa på att snusa tepåsar också, att du tycker att det ser coolt ut att snusa? Kanske har du sett äldre killar snusa och eftersom de är coola så har du kopplat ihop snuset med coolhet. Men tyvärr är det inte riktigt så coolhet funkar. Man blir inte coolare av att ha en viss sak (tex ett visst telefonmärke eller trimmad mopo) eller göra en viss grej (tex snusa, supa eller förstöra allmän egendom), utan coolheten kommer från "näsaställningen" som vi skulle kalla det på österbottniska. Den kommer från vilken utstrålning man har, eller attityd, och det är inte man själv som bestämmer om man kan anses cool eller inte, utan andra runt en.
Att tex köpa samma telefon som de stora, coola killarna gör dig tyvärr inte cool, inte heller att snusa. Och att försöka fejka det genom att snusa te-påsar tror jag tyvärr inte att de skulle kalla coolt, det skulle troligen ha totalt motsatt effekt - och det var nog inte det du ville, eller hur? Men du är absolut inte den första som gått på den här idén om att man skulle kunna "köpa" sig coolhet genom att äga samma saker eller göra samma saker som de coola killarna - varför tror du att folk börjar snusa och röka och supa på riktigt? Att man börjar snusa handlar ofta väldigt lite om att "ha kul" eller känna roliga känslor av nikotinkicken, det handlar dock väldigt ofta om att desperat försöka bli så cool så att andra ska acceptera en, eller till och med beundra en. Då gör man dessutom gärna de lite förbjudna sakerna eller vuxna sakerna, för att få ännu mera uppmärksamhet. Det är därför det ofta är i tonåren man först börjar med sådant som att snusa, man gör det för andra skull. Och visst, kanske man känner sig själv cool för stunden, och det kan ju kännas skönt, men det säger ingenting om vad andra tycker om en.
Att snusa te är i sig inte så fysiskt farligt, i alla fall inte lika farligt som att snusa på riktigt, nä. Snus innehåller hundratals ämnen som kroppen inte mår bra av, allt från insektbekämpningsmedel till tungmetaller, för att inte tala om det beroendeframkallande nikotinet. Men te är inte helt ofarligt det heller - lite beroende på vilken tesort du snusar, alltså. Te innehåller ofta koffein, som i kaffe, så det är möjligt att bli beroende av det också. Den direkta negativa effekten av att snusa te torde dock vara att man lätt får gulbruna tänder av det, eftersom te ofta är starkt färgande. Eventuellt kan andra tillsatsämnen, som citronsmak eller sötningsmedel i teet inte heller vara så bra för tänderna i längden. Däremot påstås ju framförallt grönt te ha många hälsonyttor, tex längre liv och motverka cancer. Så kanske alla snusare borde byta över till te istället ;)
Mitt förslag är nog ändå att hitta andra sätt att både känna dig cool på och anses cool av andra, visst?
Hälsar Liselott