Sprayfärg i lungorna?
24.11.2018
Hej!
I kväll målade jag några delar till en fyrhjuling med svart sprayfärg. Jag hade ingen säkerhetsutrustning och befann mig i garaget. Ingen vidare ventilation hade jag där, endast ytterdörren stod på glänt och en liten draglucka i taket böt luften i det ganska lilla utrymmet. Jag sprejade i ca 5min och det blev ordentligt disigt i rummet. När jag kom hem snöt jag mig och märkte att det fanns svart färg i min näsa. Jag hostade också upp slem med färg i. Tyckte även att det tryckte lite i bröstet, men det kan ha varit inbillning när jag blev uppskrämd.
Är detta farligt för mig? Har jag nu svartmålade lungor? Borde jag söka hjälp? Tänker använda mig av inandningsskydd i fortsättningen. Jag anade nog före jag började måla att det inte borde vara så hälsosamt att andas in dimman från burken, så jag var mån om att endast andas med näsan under den 5 minuters vistelsen i garaget, så att näshåren och allt det andra där inne skulle kunna fånga upp det mesta av färgen förrän den kom fram till lungorna. Sprayen jag använde heter Maston 121 - matt black.
Tack för svar! Mr Paint

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.11.2018
Hej.
Det finns egentligen ingenting du i nuläget kan göra åt det som redan har hänt, d.v.s. den sprayfärg och ånga som du redan har utsatts för. Men precis som du skriver så är det inte riskfritt att andas in eller vistas på ett litet område där man sprayat så mycket att det det bildas ångor i luften. Dels är det skadligt för din hälsa (vissa av komponenterna i förgen är rent giftiga) dels är ångan brandfarlig.
Så du kanske får vara nöjd att det inte hände någonting allvarligare och inför nästa gång tänka igenom vad du gör. Se till att utrymmet är bättre ventilerat och använd skyddsutrustning. Om du googlar på saken så kan du hitta ganska specifika beskrivningar på hur du kan skydda dig mot ångorna, men främst handlar det om ventilation, andningsskydd och att undvika att komma i direktkontakt med färgen.
Jag inser att det kan kännas lite fjantigt att ta till alla säkerhetsåtgärder då man "bara" skall måla, men det handlar om säkerhet, och det är trots allt väldigt enkla sätt att förebygga skador som kan vara allvarliga.
Kram
Tessi