Stress+mens
19.09.2017
Vad beror det på att mensen inte kommer pga stress? Vad är det som händer i kroppen som gör att mensen inte kommer? Nåt med hormonerna?
Har varit stressad på sistone och nu har min kropp tydligen bestämt sig för att mensen inte ska komma denna månad. Har aldrig förr hänt därför är jag väl så stressad och överraskad över det, och min mens är superregelbunden och kommer precis den dagen den borde oftast. Nu är den över 2 veckor sen och har inga symptom heller på att den skulle komma. Ingen chans för graviditet. 22

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.09.2017
Hej.
Det är i sig inte alls ovanligt att mensen plötsligt hoppar till, trots att den alltid tidigare har varit regelbunden. Det kan bero på en massa småsaker i kroppen och oftast får man inte veta vad det beror på. Men du har rätt i att stress även kan påverka mensen.
Då handlar det kanske mest om att kroppen märker av att hjärnan är väldigt stressad, och att den tolkar det som att stressen är så pass påtaglig att det inte skulle vara läge för kvinnan att bli gravid. Man talar ofta om att stress kan göra att mensen lämnar bort eller blir oregelbunden, men det är svårt att säga exakt hur vanligt det sist och slutligen är. Det man vet är ju att stress inte kan fungera som ett preventivmedel, kvinnor har historiskt sett alltid utsatts för någon form av stress, och barn har ändå fötts hela tiden, så riktigt så vanligt är det nog inte som människor verkar tro. Men det spelar absolut en roll.
Om det inte finns någon anledning att misstänka att du är gravid så behöver du ju inte heller oroa dig över det, utan kan i lugn och ro vänta på mensen. Högst antagligen är det inte stressen som gör att din mens är sen utan någon liten hormonell obalans i kroppen som kan bero på nästan vad som helst.
Försök att slappna av och ha tålamod. Det är inte ett tecken på att någonting är "fel" fast mensen lämnar bort nån gång, och i allmänhet kommer den tillbaka av sig själv månaden därpå.
Kram
Tessi