Stukad fot
29.05.2015
Hej! Lördagen den 16 maj stukade jag foten (missade sista trappsteget) så att området vid fotknölen svullnade upp. Svullnaden har lagt sig sedan dess men inte försvunnit. Om jag viker foten gör det lite ont, liksom när jag står på tå på den foten. När ska det försvinna? Kommer det försvinna? juliaa

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
29.05.2015
Hejsan Juliaa! Aj då det tog säkert sjukt. Det beror på hur pass svår stukningen var... Vilket ju är lite svårt för mej att avgöra när jag inte har sett din fot. En lindrig stukning kan nog vara sjuk i veckor. Fint att svullnaden har lagt sig på 2 veckor - det tyder på att stukningen som tur var rätt lindrig. För vid ordentlig stukning kan svullnaden vara kvar i månader.
Pressa inte din fot genom att gå på tå, träna osv. Man behöver ge läkningstid åt foten vid stukning. Åt idrottsaktiva rekommenderar man tejpning eller ankelstöd vid träning upp till ½ år efter stukningen. Det är nämligen hög risk för att det händer igen och skadan kan bli värre nästa gång... Vid stukning tänjer man ut ledband och ligament som i värsta fall kan brista.
Vila foten ännu och var försiktig men använd foten normalt när du går. Jag tror nog att det här kommer att försvinna inom 1 månad. Akta foten bara så det inte händer igen! Trippa runt i högklackat är inte en bra idé just nu - använd skor som så mycket som möjligt stöder ex gummitossor.
Krya krya! Med vänlig hälsning,  Annika       barnmorska - hälsovårdare