Svullen mage eller Gravidmage
08.12.2021
Jag är gravid i vecka 18
Min mage har ett tag varit väldigt stor och är lite hård. Min mage har gått från 88 cm innan jag blev gravid till 94 cm nu i vecka 18.
När brukar svullna tarmar lägga sig och gravid magen träda fram?
Jag fick höra av en bekant att gravidmagen kommer efter vecka 20.
Då jag är så stor redan nu så trodde hon det kunde vara för mycket fostervatten i magen.
Är det farligt?
MVH Ek
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
15.12.2021
Hej,
Din mage kan absolut synas redan nu, din livmoder växer hela tiden, och allas magar växer olika mycket/syns olika mycket. Babyn är inte så stor än, men livmodern vill ha sin plats, och skuffar bort tarmarna ut vägen som såklart kan göra magen lite svullen i början. Men kom ihåg! Trots att din kompis påstår detta, betyder det inte att det är så för dig! För många syns magen redan nu! Det spelar roll hur din livmoder är vinklad, om den är framåt vinklad eller bakåtvinklad(detta inverkar inte på graviditeten på något sätt, eller på sättet man önskar föda, utan det kan endast spela roll på hur snabbt magen börjar träda fram) Var inte orolig över fostervattenmängd, detta har de kollat på ultraljudet du var på tidigare i graviditeten! Mitt bästa tips är; lyssna inte på allas tips och ”sanningar”, lita på din hälsovårdare du går hos på rådgivningen och ifall DU upplever att något är fel pga DIN egen känsla, så kontaktar du rådgivningen för en extra kontroll!
Kram!
Malin