Svullet ansikte
20.09.2015
Jag får jätte lätt svullet ansikte varför får jag det? Tycker de e jätte jobbigt? Jag får det speciellt dagen efter jag druckit alkohol eller om jag har sovit för fä timmar? Ibland har jag det bara.. Jobbigt är det och det är inte bara jag som märker de utan ibland kan nån i familjen kommentera det eller så.. Senast idag kommentera min mosters man varför ansikter e så svullet. Finns det något läkemedel för det? Prata med en på apoteket som tyvärr va praktikant å inte visste så mycket men hon trodde vätskedrivande skulle hjälpa.. Var kan ja köpa vätskedrivande, finns det andra tips eller huskurer för svullet ansikte - vad som helst.
Tack!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.09.2015
Hej.
Som du har hört i många olika sammanhang så är vi alla olika, och jag tror att det är förklaringen i ditt fall. Många personer upplever att de blir mer svullna i ansiktet (eller kroppen överlag) om de t.ex. ätit mycket salt. (vilket ju ibland hänger ihop med att man varit ut och festat, då man kanske har ätit chips eller skräpmat) Alkohol kan ju också göra att man blir lite "mosig" i ansiktet eftersom alkoholen ofta innehåller mycket socker som även det gör att kroppen börjar lagra vätska. Det är i regel mycket få människor som blir snygga då de är bakis om vi säger så.
Jag tror att du helt enkelt skall vara uppmärksam på din salt/sockeranvändning och se om du ser några samband med stort salt/sockerintag och svullnad. Märker du t.ex. av att du blir svullen i ansiktet eller om fingrarna om du äter chips eller skräpmat?
Jag tror inte att vätskedrivande mediciner är någonting att rekommendera, eftersom det i sig inte är ett "fel" att broppen binder vätska om man t.ex. äter mycket salt. Det jag menar är med andra ord att det oftast finns en naturlig förklaring till att kroppen binder mer vätska och då skall man nog försöka låta kroppen själv åtgärda det problemet och inte röra till situationen ytterligare genom att ta mediciner. Vätskedrivande mediciner används främst då vätskeansamlingen beror på något sjukdomstillstånd. Men om du misstänker att det i ditt fall rör sig om någonting riktigt onormalt så kan du tala med din skolhälsovårdare/en läkare. Jag har trots allt lite svårt att avgöra exakt hur svullen du blir bara på basen av det du skriver :)
Du kan givetvis försöka äta sådana livsmedel som är lite vätskedrivande, t.ex. melon, sparris, persilja o.s.v. I normala mängder är dessa väldigt hälsosamma och rubbar inte salt-vätskebalansen medan de ändå hjälper till att aktivera njuranas verksamhet. Kom ihåg att ändå dricka tillräckligt med vätska, t.ex. vatten. Eftersom ett normalt intag av vätska ger njurarna en signal om att de kan släppa igenom mer vätska- och då får man en bra cirkulation i kroppen istället för att vätska lagras inuti cellerna. Jag tror alltså inte att det är värt att försöka ta några genvägar med vätskedrivande mediciner, utan försök istället hjälpa din kropp att själv fungera på bästa sätt.
Kram
Tessi