Täppt och torr näss
06.11.2015
Hejsan!
Det är så att jag har haft täppt näsa, speciellt när jag sover eller ligger ner, i ca. 2 månader nu. Täppta näsan har varierat med höger och vänster näsborr. Under dagen har jag nångång täppt näsa men inte ofta, bara sällan. För det mesta har jag torr näsa under dagen.
Jag har gråtit mycket de senaste månaderna, kanske är det orsaken till problemet med min näsa?
Vad ska man göra för att få näsan frisk?
Är det farligt för hälsan att bara andas med en näsborr, som medföljer att man ger mindre syre till lungan??
Om inte det är från att jag har gråtit mycket, så vad kan det vara? Och vad kan jag göra åt det?
Tacksam för svar :-)
MvH
Anonymm
Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.11.2015
Hej.
Det är nog inget farligt med att ha täppt näsa, det är ju därför vi har två näsborrar - för att den andra skall kunna ta in luft om en av dem skulle råka vara täppt. Och om det skulle vara så att båda näsborrarna är täppta så kan man ju andas genom munnen. Så man behöver inte vara rädd att t.ex. kvävas i sömnen om båda näsborrarna skulle bli täppta för då börjar man nog automatiskt andas med munnen.
Jag tycker att det låter som en helt trolig orsak till din nästäppa att du har gråtit mycket. Det är ju ganska vanligt att man blir snorig och täppt i näsan om man gråtit. Så det är mer ett tecken på att din näsa är frisk att den blir täppt då du har gråtit.
Det du kan göra är att gå till apoteket och köpa ett nässpray som hjälper vid nästäppa. Det lönar sig att diskutera med personalen på apoteket eftersom vissa nässprayer bara får användas en viss tid. (annars finns det risk för att slemhinnorna vänjer sig vid sprayet) Men om du talar med apotekspersonalen så kan de säkert rekommendera ett bra spray som hjälper. En annan sak som skulle hjälpa är förstås att du inte skulle gråta, men eftersom jag inte vet varför du gråter så har jag svårt att uttala mig så mycket om den saken.
Sköt om dig!
Kram.
Tessi