Tinnitus
18.11.2017
Hej
Jag har hamnat i en ny depression.
Började medicinera med citalopram för ca 9 v sedan.
Efter 1 1/2 v slog det lock i vä öra. Det försvann efter en dag, men då började ringningar i örat. Även i hö ibland.
Tänkte att det var av medicinen och slutade med den efter
4v. Var utan medicin i 1 v. Mådde fock inte bra och doktorn tyckte att jag skulle börja med venlafaxin. Jag har haft båda dessa mediciner tidigare och de har då hjälpt.
Har nu tagit venlafaxin i 4 v och det ringer fortfarande i speciellt mitt vä öra och de är lite lock och tryckkänsliga. Det hö örat ringer bara ibland.
Kan detta bero på medicinerna.?Bör jag sluta med den?
Har läst om de som fått tinnitus av sin medicin och att det blivit permanent. Trots att de slutar med medicinen.
Jag har panik över det här och står inte ut en dag till. Bara gråtet. Nysan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.11.2017
Hej.
Det är väldigt svårt att säga huruvida din tinnitus beror på medicinerna eller på någonting helt annat. Jag tycker kanske först och främst att du borde ta upp saken med den läkare som skrev ut medicinerna. Även om jag kan förstå att man googlar sina symtom och biverkningar så tycker jag att man skall undvika det så mycket som möjligt eftersom det är VÄLDIGT mycket osanningar som florerar på nätet. Du kan aldrig vara säker på att de saker du läser faktiskt stämmer eftersom du inte vet någonting alls om det sammanhang som t.ex. olika biverkningar uppkommer i.
I detta fall är tinnitus (ringningar i öronen) en ganska vanlig biverkning av Citalopram (runt en användare av tio upplever det), men jag gissar att det i de flesta fall är övergående. Jag tycker inte att du skall sluta med mediciner utan att först rådgöra med din läkare.
Så kontakta läkaren så får ni tillsammans fundera över vad du skall göra. Jag hör att du mår dåligt och därför är det viktigt att du får stöd av någon.
Kram
Tessi