Tydlig puls
13.06.2017
Är det normalt att man mitt i allt från ingenstans kan känna pulsen jättetydligt i en kroppsdel? Som t. ex. fingrarna och att det som bultar ritktigt, men som att det är övergående. Varför är det så isåfall? Bdldo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.06.2017
Hej,
Ja, det är ganska vanligt att man plötsligt kan känna att hjärtat slår snabbare eller att det pulserar mer i en viss kroppsdel. Oftast går det om på en liten stund och även om man inte riktigt vet vad det beror på så innebär inte nödvändigtvis att man har någon allvarlig sjukdom.
Men OM du i samband med din kännbara puls även får andra symtom, t.ex. att du börjar svettas, blir yr, känner tryckkänsla över bröstet eller får svårt att andas så finns det anledning att kolla upp saken. En annan sak man vet är också att nikotin, koffein och stress påverkar saken. Så det kan du försöka komma ihåg, och eventuellt försöka fundera om det kan finnas något samband.
Om det bekymrar dig kan du tala med din skolhälsovårdare om saken eller boka tid till en läkare på hvc så får hen lyssna på ditt hjärta och kanske ta en ekg (hjärtfilm). Det går fort och är inte smärtsamt eller jobbigt. Du kan även fundera över om det i din släkt finns några hjärtproblem som gör att det skulle finnas större anledning för dig att kolla upp saken.
Men högst antagligen är det helt "godartat" och normalt. Ta det lugnt bara <3
Kram
Tessi