Vagel i ögat
12.11.2015
Hej, det är så att jag har fått två vaglar i ögat 2 gånger i rad, första var utanför ögat och den andra var inuti ögat (under ögonlocket). Den första gick bort efter några dagar men min andra som är under ögonlocket har vart där nu i 4 veckor. Det gör inte ont i ögat eller nåt sånt men det stör mig jätte mycket för att svullnaden blir bara större för varje dag och knölen/valgen. Vi gick till vårdcentralen men det enda de gav var en ögon salva, och jag har använt den nu i snart 10 dagar men ser ingen skillnad. Sen har jag också masserat ögat med koksalt vatten (med bomull), och med kamomill te men det hjälps inte heller. Så jag undrar ifall det finns nån annan lösning till det här och vad kan vagel bero på för att jag fick också det när jag var jätte liten och då var den mycket större (då gick vi också till doktorn). Vad kan vagel bero på och vad kan jag göra för att svullnaden och rödheten ska minskas. Skulle vara glad för snabb svar <3 A, 14år

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.11.2015
Hej.
En vagel är egentligen en liten inflammation i en talgkörtel. Det är med andra ord ofta frågan om en liten talgkörtel som blir tilltäppt och då blir inflammerad. Oftast brukar vageln gå över av sig själv. Ibland kräver det att man använder en bakteriedödande salva, som i ditt fall.
Det låter som om du har gjort allting precis rätt. Det man kan försöka göra hemma är att massera vageln försiktigt med fingrarna för att påskynda förloppet. Så jag har tyvärr inga andra förslag.
Om svullnaden inte alls har lagt sig under dessa 10 dagar som du har använt salvan så tycker jag att du pånytt skall gå till vårdcentralen och visa upp ögat. Då får de ta ställning till om någonting annat behöver göras eller om det är bara att vänta.
Kram
Tessi