Vita knölar/prickar i munnen
08.12.2019
Hej!
Jag har kontstiga vita knölar/prickar i min mun?? Dom är på insidan av kinden ochJag vet inte vad det är och är rädd att det är något farligt! Vad kan det vara? Har också knölar under tungan.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.12.2019
Hej,
Det är svårt att säga bara på basen av din fråga vad det är för vita prickar du har. Eventuellt är det nån form av blåsor i samband med t.ex. en förkylning? I vissa fall kan också svampinfektion i munnen ge vit beläggning på tungan, men då är det oftast mer som just en beläggning och inte fläckvis.
Jag tror inte att det är farligt, men föreslår att du skulle gå och visa dem för din skolhälsovårdare som kan titta på prickarna och avgöra vad det kan röra sig om.
Kram
Tessi