Zero waste tandkräm
29.12.2017
Hej, jag har hittat en livsstil som kallas för zero waste och känner mig inspirerad. Dock är jag skeptisk till några saker. Folk påstår att kokosolja och bakpulver mixat tillsammans kan ersätta tandkräm. Sen har jag sett på lush att de har tandkräm på tabletter -> https://www.lushusa.com/face/teeth/
Vad säger tandläkare om detta?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2018
Hej,
Jag tillfrågade en bekant som arbetar som tandsköterska, och som precis som du är lite mer medveten både om konsumtionens påverkan på miljön och på våra kroppar. Då det gäller tandhygien så finns det ju (som med det mesta andra) flera olika sätt att se på saker. De flesta tandläkare och tandhygienister är lärda att förespråka tandkrämer som innehåller fluor, som stärker tänderna. Dock har fluor ochså andra egenskaper som inte inverkar lika positivt på människokroppen. Rent historiskt så har det varit kostnadseffektivt med fluor, speciellt då det inte har funnits andra alternativ. Vilket det däremot finns idag.
Tandhygienist-experten är inte bekant med lushs tandkrämstabletter, men efter att hon kollade upp saken så skulle hon inte direkt rekommendera dem eftersom hon inte har tillräcklig erfarenhet av dem.
Hon rekommenderar mekanisk borstning med en mjuk borste. Du kan göra din egen tandkräm med kokosolja blandat med bikarbonat (d.v.s. inte bakpulver, som även innehåller aluminium). Ekologiskt bikarbonat kan man köpa i välsorterade affärer.
Om du själv är osäker på hur du skall göra så kan jag tänka att du kanske inte behöver ta steget fullt ut direkt, utan kanske börja med att borsta med din egen tandkräm t.ex. 3 dagar och sedan "vanlig" tandkräm 1 dag. På hälsokostaffärer kan man köpa tandkrämer som innehåller andra verksamma ämnen än fluor.
Eftersom jag själv inte är tandläkare/hygienist så tar jag inte ställning till vad som är bättre eller sämre för dina tänder i långa loppet, jag har helt enkelt inte den kunskapen, och jag är inte säker på att det finns nån alls som har den. Det enda man kan göra är att göra de val och fatta de beslut som man själv är nöjd med. Så länge man inte gör någon annan illa så är man ansvarig enbart för sig själv.
Fortsätt vara kritisk och våga fatta egna beslut.
Kram
Tessi, och tandhygienist-experten.